środa, 1 czerwca 2011

Jak wybrać i wzmocnić kluczowe przesłanie prezentacji?

Nie wiesz jak wybrać i wzmocnić kluczowe przesłanie prezentacji?

Zapytaj. To najprostszy sposób.

Nie musisz pytać wszystkich, którzy przyjdą na prezentację. Przed opracowaniem ostatecznego planu wystąpienia zadzwoń do kilku osób z pytaniem czego oczekują i co je najbardziej interesuje.

Powiedzmy, że ta metoda nie zawsze działa, bo na przykład przygotowujesz prezentację dla dwóch znanych inwestorów, których z trudnością udało się namówić na spotkanie. Nie możesz teraz pytać ich przed pół godziny co ich najbardziej interesuje. W takiej sytuacji poszukaj kogoś ze zbliżonym doświadczeniem i podobnymi zainteresowaniami, kto pomoże Ci wyobrazić sobie oczekiwania inwestorów.

Przed przystąpieniem do tworzenia tekstu prezentacji, najtrudniej jest "przekopać" się przez setki sprawozdań, raporty w Internecie, pisemne analizy kolegów. Jeszcze trudniej jest wyłuskać z ogromu informacji kilka kluczowych przesłań, które naprawdę zainteresują słuchaczy.

Nie wiesz? To pytaj.

Dlaczego nie skorzystać z prostego rozwiązania? Możesz po prostu zapytać ludzi.

Pierwszym krokiem jest spisanie wszystkich ważnych punktów, które powinny znaleźć się w wystąpieniu. Potem zapytaj kogoś kto przyjdzie na prezentację lub reprezentuje słuchaczy, co go najbardziej interesuje. Kolejny krok to porównanie, które punkty wymienione przez słuchacza są też na Twojej roboczej liście. Teraz już widzisz punkty zbieżne i wspólne.

Jeżeli na Twojej liście było 20 punktów i na liście słuchacza 10, z których 5 pokrywa się z Twoimi, wiesz na czym masz się skoncentrować w wystąpieniu. Najtrudniejszy etap pracy masz za sobą – wiesz o czym mówić.

Możesz mieć aksamitny głos i oszałamiający uśmiech, ale jeśli wybierzesz nudne przesłania, ludzie szybko przestaną słuchać. Jeżeli jednak mądrze ułożysz zestaw zajmujących przekazów, nawet bez talentu krasomówczego i ujmującego zachowania na scenie, możesz wygłosić pasjonujące wystąpienie.

Wzmocnienie przesłania

Większość średnich i miernych mówców nigdy nie zastanawia się jak wzmocnić główne przesłania prezentacji – zasypują ludzi lawiną faktów, liczb i statystyk, ale nic z tego nie zostaje w głowach. Mówią dużo, ale nie podkreślają co jest ważne.

Jeśli przygotujesz wstępny plan tego, co chcesz powiedzieć, listę oczekiwań słuchaczy i wspólny zestaw tego, co was łączy, eliminujesz tym samym ryzyko zaśmiecania prezentacji niechcianymi treściami. Zawężasz treść wystąpienia do najbardziej rzeczowych kwestii i zyskujesz czas na wzmocnienie kluczowych punktów. Najlepiej to zrobić przez przykłady, powoływanie się na prawdziwe rozmowy z kolegami z pracy i przyjaciółmi, omówienie studiów przypadku i praktyczne demonstracje.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Kontakt

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *