Mam dużo sympatii i współczucia dla autorów przemówień czołowych polityków, liderów opinii publicznej i najważniejszych ludzi w biznesie, ponieważ najczęściej podejmują się prawie niewykonalnego zadania.
Kiedy szef wygłosi wspaniałe przemówienie, to on otrzymuje (i zbiera) wszystkie pochwały i gratulacje. Kiedy wypada marnie, winą obarcza się autora przemówienia. No bo kogo innego?
Taki już los autora przemówień. Smutna prawda jest taka, że tylko nieliczni wiedzą jak pracować z autorami tekstów wystąpień publicznych. Dobre przemówienie powstaje kiedy autor i mówca pracują na partnerskich zasadach.
Kiepskie amerykańskie filmy pokazują czasem polityka, który w ostatniej chwili chwyta tekst przemówienia, poprawia fryzurę, wbiega na podium i wygłasza płomienne przemówienie. Burza oklasków! Tak jest tylko w kinie.
Każde wystąpienie publiczne jest doświadczeniem bardzo osobistym. W najlepszych przemówieniach znajdziesz mnóstwo osobistych wątków i opowieści podkreślających kluczowe punkty. Bardzo trudno jest stworzyć taki osobisty tekst dla obcej osoby na odległość. No bo jak? Jak zajrzeć do jej duszy? Jak napisać tekst dla szefa, z którym ostatnio rozmawiałeś dwa lata temu?
Najlepsi mówcy trzymają swoich autorów blisko siebie, pozwalają im uczestniczyć w ważnych spotkaniach, przedstawiają własne pomysły i wspólnie redagują kolejne wersje.
Najgorsi mówcy pomijają wszystkie etapy pracy nad przemówieniem – tak oszczędzają czas. Poza tym, to dla nich oczywiste, że każdy autor potrafi czytać w cudzych myślach :-)
Niestety, klienci nie dostrzegają tych kłopotów. Ostentacyjnie odsyłają pierwszą wersję do poprawki nie pokazując co im się nie podoba. "Ja bym tak tego nie powiedział." A jak?, "Inaczej to sobie wyobrażam." To znaczy jak?, "To powinno brzmieć inaczej." Czyli jak? Mocniej? Słabiej? Żadnych konkretów.
Dobre przemówienie pisane jest dla ucha, nie dla oka – jest w nim dużo krótkich zdań, równoważników, niedokończonych zdań i powtarzanych słów. To prawda, że taki tekst wygląda okropnie na piśmie. Ale kto go będzie czytać? To jest tekst do słuchania!
Oto lista 10 zasad, którymi należy kierować się w organizacji współpracy z autorem tekstów wystąpień publicznych:
1. Co najmniej miesiąc przed występem należy zorganizować robocze spotkanie z autorem wystąpienia, na którym będzie ustalona lista 3-5 głównych punktów tworzących korpus przemówienia.
2. Niezbędna jest burza mózgów, która wyłoni osobiste przykłady, prawdziwe historie, prywatne konwersacje odnoszące się do wybranych kluczowych punktów.
3. Z kalendarzem w ręku należy ustalić plan współpracy, który pozwoli systematycznie wprowadzać poprawki i doskonalić tekst wystąpienia. Pierwsza wersja nigdy nie jest wersją ostateczną.
4. Po zatwierdzeniu tekstu należy przeprowadzić próbę generalną i nagrać ją na video. Autor, mówca i pozostali członkowie ekipy powinni ocenić mocne i słabe elementy wystąpienia i wprowadzić poprawki przed kolejną próbą.
5. Po uwzględnieniu zmian należy przeprowadzić jeszcze jedną próbę. Autor tekstu też powinien być na niej obecny.
6. Autor powinien obserwować wszystkie wystąpienia publiczne swego klienta. Jeżeli nie może uczestniczyć w nich osobiście, powinien zapoznać się z nagraniami video.
7. W ciągu 24 godzin po każdym przemówieniu mówca i autor powinni dokonać całościowej oceny występu. Co wypadło dobrze? Co się nie udało? Co poprawić przed następnym wystąpieniem?
8. Im częściej autor towarzyszy mówcy, tym więcej okazji do poznania jego naturalnego stylu wypowiedzi i ulubionych historii z życia. Mówca nie musi być najlepszym przyjacielem autora swych przemówień. Ale nie należy stronić od okazji do wspólnych spotkań towarzyskich, bo to pozwala obserwować zachowanie klienta w różnych sytuacjach. Te spostrzeżenia można wykorzystać w tekście wystąpienia.
9. Jeśli będziesz traktować autora jak sprzątaczkę wykonującą rutynowe usługi, wszystko na co możesz liczyć to... rutynowe przemówienie. A to nie zrobi dobrego wrażenia i nie pomoże w karierze.
10. Jeśli będziesz traktować autora jak jednego z najbardziej zaufanych doradców, obdarzysz go szacunkiem, regularnie będziesz dzielić się wątpliwościami i spostrzeżeniami, razem wypracujecie model współpracy gwarantujący optymalne efekty i wystąpienia publiczne, które pomogą rozwinąć Twoją karierę zgodnie z oczekiwaniami.
Kto pisze teksty Twoich wystąpień publicznych? Co chcesz poprawić? Napisz o tym w komentarzu.
Szkolenia z prezentacji i wystąpień publicznych. Bo to, co mówisz może zmienić świat. Tel. 77 441 40 14.
Blog o skutecznych prezentacjach i wystąpieniach publicznych
Strona główna » wystąpienia publiczne » Trudne życie autora przemówień
sobota, 2 kwietnia 2011
Trudne życie autora przemówień
Autor:
Bogusław Feliszek
o
08:00
Wyślij pocztą e-mailWrzuć na blogaUdostępnij w XUdostępnij w usłudze FacebookUdostępnij w serwisie Pinterest
Kategorie:
mówca,
przemówienie,
wystąpienia publiczne
Ekspert zarządzania komunikacją kryzysową, konsultant public relations, trener medialny. Autor ponad 1,700 artykułów o PR, zarządzaniu ryzykiem i kryzysem, strategicznej komunikacji kryzysowej, komunikacji online, relacjach z mediami, wystąpieniach publicznych i pisaniu informacji prasowych. W poprzednim życiu poławiacz pereł. Nie lubi miejsca w samolocie daleko od wyjścia. Ulubiona książka: właśnie ją czyta :-)
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz