środa, 20 kwietnia 2011

Szkolenia motyli

Mężczyzna znalazł na łące kokon motyla. Następnego dnia w kokonie pojawił się mały otwór.

Mężczyzna uważnie przyglądał się jak motylek przez kilka godzin dzielnie przeciskał się przez wąski otwór. Nagle zauważył, że motyl jakby opadł ze sił – nie mógł przepychać się dalej.

Wziął więc nożyczki i rozciął krępujący kokon. Młody motyl wyszedł bez problemu. Ale ciało motyla było słabe, skrzydła wątłe i pomarszczone.

Mężczyzna obserwował motyla, ale ten nie przybierał na wadze i jakby zatrzymał się w rozwoju – nie był w stanie odlecieć i rozpocząć samodzielnego życia. Motyl nigdy nie wzbił się w powietrze.

Mężczyzna kierując się dobrym sercem zapomniał, że natura zmusza motyla do takiego wysiłku, gdyż tylko w ten sposób jego ciało może wyprodukować płyn, który zasili skrzydła i da im siłę do latania.

5 etapów uczenia się

Na naszych szkoleniach korzystamy ze sprawdzonego modelu przyswajania wiedzy i nabywania umiejętności:

1. Zainteresowanie

Trener przedstawia temat tak, żeby zaciekawić uczestników szkolenia.

Przykładowa metoda: krótkie opowiadanie.

2. Eksploracja

Uczestnicy szkolenia sami budują nową wiedzę na podstawie własnych obserwacji, kierowani pytaniami przez trenera.

Przykładowa metoda: dyskusja.

3. Objaśnianie

Uczestnicy szkolenia objaśniają co zauważyli i czego się dowiedzieli – trener prowadzi dyskusję, żeby dokładniej wyjaśnić trudniejsze treści.

Przykładowa metoda: powtarzanie własnymi słowami nowej wiedzy.

4. Rozwój

Uczestnicy szkolenia sprawdzają przydatność nowej wiedzy i umiejętności w różnych życiowych sytuacjach o zbliżonym stopniu trudności – trener kieruje dyskusję na nowy temat.

Przykładowa metoda: zastosowanie nowej wiedzy i umiejętności w innej dziedzinie, na przykład toast świąteczny, negocjacje w trakcie kupna samochodu, romantyczna randka.

5. Ocena

Trener sprawdza za pomocą pytań i ćwiczeń stopień opanowania nowej wiedzy i umiejętności i pomaga uczestnikom samodzielnie ocenić czy to, czego się nauczyli jest zgodne z ich doświadczeniem życiowym i oczekiwaniem. Ocena jest prowadzona na wszystkich etapach cyklu szkoleniowego, nie tylko w tym wydzielonym segmencie.

Przykładowa metoda: indywidualna obserwacja uczestnika szkolenia.

Konkluzja

Jak motyle, które czerpią siłę z porywów wiatru, uczestnicy szkoleń, warsztatów i treningów muszą czasem trochę się pomęczyć z "oporem kokonu", żeby zdobyć siłę i umiejętności komunikacji w różnych sytuacjach - zawodowych i prywatnych.

Jako trenerzy odpowiedzialni za wyniki szkolenia powinniśmy wiedzieć kiedy ludzie pewne rzeczy muszą po prostu zrobić sami.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Kontakt

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *