Mężczyzna znalazł na łące kokon motyla. Następnego dnia w kokonie pojawił się mały otwór.
Mężczyzna uważnie przyglądał się jak motylek przez kilka godzin dzielnie przeciskał się przez wąski otwór. Nagle zauważył, że motyl jakby opadł ze sił – nie mógł przepychać się dalej.
Wziął więc nożyczki i rozciął krępujący kokon. Młody motyl wyszedł bez problemu. Ale ciało motyla było słabe, skrzydła wątłe i pomarszczone.
Mężczyzna obserwował motyla, ale ten nie przybierał na wadze i jakby zatrzymał się w rozwoju – nie był w stanie odlecieć i rozpocząć samodzielnego życia. Motyl nigdy nie wzbił się w powietrze.
Mężczyzna kierując się dobrym sercem zapomniał, że natura zmusza motyla do takiego wysiłku, gdyż tylko w ten sposób jego ciało może wyprodukować płyn, który zasili skrzydła i da im siłę do latania.
5 etapów uczenia się
Na naszych szkoleniach korzystamy ze sprawdzonego modelu przyswajania wiedzy i nabywania umiejętności:
1. Zainteresowanie
Trener przedstawia temat tak, żeby zaciekawić uczestników szkolenia.
Przykładowa metoda: krótkie opowiadanie.
2. Eksploracja
Uczestnicy szkolenia sami budują nową wiedzę na podstawie własnych obserwacji, kierowani pytaniami przez trenera.
Przykładowa metoda: dyskusja.
3. Objaśnianie
Uczestnicy szkolenia objaśniają co zauważyli i czego się dowiedzieli – trener prowadzi dyskusję, żeby dokładniej wyjaśnić trudniejsze treści.
Przykładowa metoda: powtarzanie własnymi słowami nowej wiedzy.
4. Rozwój
Uczestnicy szkolenia sprawdzają przydatność nowej wiedzy i umiejętności w różnych życiowych sytuacjach o zbliżonym stopniu trudności – trener kieruje dyskusję na nowy temat.
Przykładowa metoda: zastosowanie nowej wiedzy i umiejętności w innej dziedzinie, na przykład toast świąteczny, negocjacje w trakcie kupna samochodu, romantyczna randka.
5. Ocena
Trener sprawdza za pomocą pytań i ćwiczeń stopień opanowania nowej wiedzy i umiejętności i pomaga uczestnikom samodzielnie ocenić czy to, czego się nauczyli jest zgodne z ich doświadczeniem życiowym i oczekiwaniem. Ocena jest prowadzona na wszystkich etapach cyklu szkoleniowego, nie tylko w tym wydzielonym segmencie.
Przykładowa metoda: indywidualna obserwacja uczestnika szkolenia.
Konkluzja
Jak motyle, które czerpią siłę z porywów wiatru, uczestnicy szkoleń, warsztatów i treningów muszą czasem trochę się pomęczyć z "oporem kokonu", żeby zdobyć siłę i umiejętności komunikacji w różnych sytuacjach - zawodowych i prywatnych.
Jako trenerzy odpowiedzialni za wyniki szkolenia powinniśmy wiedzieć kiedy ludzie pewne rzeczy muszą po prostu zrobić sami.
Szkolenia z prezentacji i wystąpień publicznych. Bo to, co mówisz może zmienić świat. Tel. 77 441 40 14.
Blog o skutecznych prezentacjach i wystąpieniach publicznych
Strona główna » trener » Szkolenia motyli
środa, 20 kwietnia 2011
Szkolenia motyli
Autor:
Bogusław Feliszek
o
08:00
Wyślij pocztą e-mailWrzuć na blogaUdostępnij w XUdostępnij w usłudze FacebookUdostępnij w serwisie Pinterest
Ekspert zarządzania komunikacją kryzysową, konsultant public relations, trener medialny. Autor ponad 1,700 artykułów o PR, zarządzaniu ryzykiem i kryzysem, strategicznej komunikacji kryzysowej, komunikacji online, relacjach z mediami, wystąpieniach publicznych i pisaniu informacji prasowych. W poprzednim życiu poławiacz pereł. Nie lubi miejsca w samolocie daleko od wyjścia. Ulubiona książka: właśnie ją czyta :-)
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz