Nudne wystąpienie 30 lat temu byłoby nudne także dzisiaj. Ale znakomita prezentacja sprzed 30 lat nie musi być dziś równie zajmująca. Ludzie się zmieniają i zmieniają się ich oczekiwania.
Trudno zrozumieć dlaczego wyjątkowo inteligentni ludzie, szanowani profesorowie, wybitni eksperci, znakomici dziennikarze – najlepsi specjaliści w swojej profesji – są autorami fatalnych prezentacji.
Zwykle powtarza się ta sama historia. Nerwowy początek z przeprosinami: "Nie czuję się dzisiaj najlepiej." Potem ucieczka za podium i kolejny rekord świata w liczbie slajdów na kwadrans. Nagłe przyśpieszenie na pięć minut przed końcem kiedy prelegent widzi, że jest dopiero w połowie wystąpienia :-(
Brzmi znajomo? Zdarzyło Ci się uczestniczyć w takiej prezentacji?
Wysłuchałem tysięcy wystąpień i z ręką na sercu powiem, że na palcach jednej dłoni policzę te, które zapadły mi w pamięć.
Dlaczego? Bo nawet najbardziej oddana publiczność przestaje słuchać po kwadransie.
Jak zwiększyć zainteresowanie słuchaczy i sprawić, żeby ludzie nie tylko słuchali, ale także więcej zapamiętali?
Oto cztery sprawdzone i proste metody:
1. Zadaj pytanie
Proste pytanie pomoże przełamać pierwsze lody. Planując wystąpienie zastanów się kiedy i w jaki sposób możesz zaangażować słuchaczy. Sprawdzoną metodą jest zachęcenie słuchaczy do zadawania sobie nawzajem pytań i sprawdzenie czy tak samo zrozumieli przesłanie wystąpienia.
2. Stwórz okazję do opowiedzenia własnej historii
Zachęć słuchaczy do opowiedzenia własnych historii, które najlepiej uwypuklają najważniejsze punkty Twojego wystąpienia. To nie tylko pozwala dopasować to, co mówisz do potrzeb słuchaczy, ale także pomaga lepiej zapamiętać. W tym formacie znakomicie sprawdzają się studia przypadków (case studies).
3. Rozbaw mnie
Ludzie uwielbiają humor i rozrywkę. Wzajemne interakcje rozluźniają atmosferę nawet w najbardziej cynicznym i nieśmiałym audytorium.
Nigdy nie zapomnę pysznej zabawy jaką zafundowali sobie słuchacze mojej prezentacji dla rzeczników prasowych, kiedy poprosiłem ich o wygłoszenie krótkiego komunikatu przygotowanego z okazji ich... pierwszych urodzin :-)
Zdumiewające jest jak twórczy potrafią być ludzie, którym stworzy się okazję do rywalizacji, zabawy i śmiechu.
Uwaga: zabawa musi mieć związek z tematem prezentacji.
4. Zaplanuj następny krok
Jednym z lepszych sposobów wciągnięcia publiczności do aktywnego udziału w prezentacji jest stworzenie okazji do pokazania jak wykorzystać treść prezentacji w pracy. Można to zrobić przez wyznaczenie pewnych celów i wykonanie planu działania w oparciu o kluczowe punkty wystąpienia.
Nie ma żadnych "złotych zasad", poza tym, że wszystko co robisz musi służyć wzmocnieniu podstawowego przekazu wystąpienia.
Szkolenia z prezentacji i wystąpień publicznych. Bo to, co mówisz może zmienić świat. Tel. 77 441 40 14.
Blog o skutecznych prezentacjach i wystąpieniach publicznych
Strona główna » zabawa » Jak wzmocnić przesłanie prezentacji
sobota, 30 października 2010
Jak wzmocnić przesłanie prezentacji
Autor:
Bogusław Feliszek
o
08:00
Wyślij pocztą e-mailWrzuć na blogaUdostępnij w XUdostępnij w usłudze FacebookUdostępnij w serwisie Pinterest
Kategorie:
prezentacje,
wystąpienia publiczne,
zabawa
Ekspert zarządzania komunikacją kryzysową, konsultant public relations, trener medialny. Autor ponad 1,700 artykułów o PR, zarządzaniu ryzykiem i kryzysem, strategicznej komunikacji kryzysowej, komunikacji online, relacjach z mediami, wystąpieniach publicznych i pisaniu informacji prasowych. W poprzednim życiu poławiacz pereł. Nie lubi miejsca w samolocie daleko od wyjścia. Ulubiona książka: właśnie ją czyta :-)
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz