środa, 4 maja 2011

Quiz: Czy jesteś dobrym mówcą?

Jak się czujesz kiedy wiesz, że musisz wygłosić przemówienie? Czy jesteś przekonany, że Twoje słowa wywołają pożądany skutek? A może sama myśl o publicznej prezentacji przyprawia Cię o mdłości?

Jakim jesteś mówcą?

Odpowiedz na 10 pytań, podlicz punkty i przeczytaj komentarz.

1. Co robisz z rękami w czasie wystąpienia publicznego?

A. Trzymam je luźno wzdłuż ciała.

B. Bawię się nimi nerwowo.

C. Gestykuluję entuzjastycznie.

D. Gestykuluję naturalnie.

2. Jak często się uśmiechasz?

A. Tylko kiedy mam na to ochotę.

B. Tylko kiedy jestem wypoczęty.

C. Nawet w stresie potrafię zmusić się do uśmiechu, gdyż ułatwia mi to się zrelaksować.

D. Przed publicznością jestem zrelaksowany i pewny siebie, więc uśmiech jest dla mnie czymś naturalnym.

3. Jak zapamiętujesz treść wystąpienia?

A. Mam małe kartki z punktami na każdy temat.

B. Wszystko mam dokładnie napisane.

C. Na slajdach są wszystkie niezbędne informacje.

D. Uczę się wystąpienia na pamięć.

4. Jak kontrolujesz poziom stresu?

A. Przeraża mnie kontakt z publicznością.

B. Czuję się zrelaksowany kiedy jestem dobrze przygotowany.

C. Podnieca mnie kontakt z publicznością i improwizowanie w zależności od rozwoju sytuacji.

D. Czuję tremę przed występem, ale to mija kiedy zaczynam mówić.

5. Jaki jest Twój styl prezentacji materiału?

A. Odczytuję treść wystąpienia z kartki i rzadko spoglądam na publiczność.

B. Przedstawiam kolejne punkty prezentacji i odpowiadam na pytania publiczności.

C. Przedstawiam prezentację tak jak się do niej przygotowałem, ale nie lubię kiedy ktoś mi przerywa.

D. Treść wystąpienia mówi sama za siebie.

6. Jak się zachowujesz w czasie wystąpienia?

A. Trzęsą mi się nogi i czuję krople potu na skroniach.

B. Jestem zdenerwowany i słychać to w moim głosie.

C. Nawet jeśli jestem trochę zdenerwowany, potrafię to ukryć.

D. Początkowo jestem zdenerwowany, ale to szybko mija kiedy zaczynam mówić.

7. Jak podtrzymujesz zainteresowanie słuchaczy?

A. Rozmawiam ze słuchaczami, odpowiadam na pytania i zmieniam tempo mówienia.

B. Treść wystąpienia jest tak intrygująca, że ludzie słuchają z otwartymi ustami bez względu na to jak mówię.

C. Przerywam wystąpienie kiedy widzę, że słuchacze się nudzą.

D. Korzystam z różnych czcionek i dodaję na slajdach wiele kolorów.

8. Jaka procentowo część slajdów dotyczy bezpośrednio Twoich słuchaczy?

A. Mniej niż 40%

B. 40-60%

C. 61-80%

D. Ponad 80%

9. Jak często wyłączasz projektor, żeby skupić uwagę na sobie i historii, która ilustruje przedstawioną tezę?

A. Zawsze.

B. Często.

C. Kiedy nie zapomnę.

D. Nigdy.

10. Jak korzystasz z humoru w swoich wystąpieniach?

A. Na każdym slajdzie jest jeden dowcip – publiczność powinna się dobrze bawić.

B. Nigdy nie żartuję – chcę, żeby ludzie traktowali mnie poważnie.

C. Korzystam z humoru od czasu do czasu, żeby wprowadzić do prezentacji trochę relaksu i odprężenia.

D. Kiedy chcę rozruszać publiczność, zawsze opowiadam dowcip.

Odpowiedzi:

1. A 1, B 0, C 0, D 2

2. A 0, B 0, C 1, D 2

3. A 2, B 0, C 0, D 0

4. A 0, B 2, C 1, D 1

5. A 0, B 2, C 1, D 0

6. A 0, B 0, C 2, D 1

7. A 2, B 0, C 0, D 0

8. A 0, B 0, C 1, D 2

9. A 2, B 1, C 0, D 0

10. A 0, B 0, C 2, D 1

Komentarze:

0-10: Cieszysz się, że masz to już za sobą i... Twoja publiczność też. Nie masz wrodzonego talentu do wystąpień publicznych, ale każdy dzięki systematycznym ćwiczeniom może nauczyć się sztuki przemawiania. Zatrudnij dobrego trenera. To kosztuje i nauka wymaga czasu (nawet kilka miesięcy), ale inwestycja szybko się zwróci.

11-13: Słabo. Ale widać, że się starasz. Uporządkowałeś logicznie fakty i liczby, ale brakuje jasnych przykładów i historii, które pomogą lepiej zrozumieć treść wystąpienia. Słaby kontakt wzrokowy z publicznością i monotonny przekaz. Przeczytaj kilka książek o prezentacjach i nie unikaj okazji do wystąpień.

14-16: Nieźle sobie radzisz z wystąpieniami publicznymi, ale jeszcze dużo musisz się nauczyć. Trochę za dużo slajdów o Twojej firmie, produktach i usługach. Struktura prezentacji powinna być bardziej przejrzysta. Przykłady i historie muszą wywoływać emocje u słuchaczy. Więcej czasu przeznacz na poznanie potrzeb słuchaczy. Nie zakładaj, że ludzie sami odgadną co możesz dla nich zrobić i jak możesz rozwiązać ich problemy. Musisz jasno im to wytłumaczyć.

17-19: Bardzo dobrze! Wybijasz się ponad przeciętność. Opanowałeś podstawy wystąpień publicznych. Wiesz jak zaciekawić publiczność i podtrzymać uwagę. Chętnie rozmawiasz ze słuchaczami i odpowiadasz na pytania. Pamiętaj o oryginalnym początku każdej prezentacji i mocnym zakończeniu. Nigdy więcej niż 5 punktów w jednym wystąpieniu.

20: Gratulacje! Jesteś znakomitym mówcą. Z przyjemnością się Ciebie słucha. Wiedza, umiejętności i praktyka godne pozazdroszczenia. Rozumiesz, że warunkiem udanej prezentacji jest nawiązanie kontaktu intelektualnego i emocjonalnego z publicznością. Struktura Twoich prezentacji jest jasna i prosta – nikt nie może się "zgubić". Czytaj książki o wystąpieniach publicznych i weź kilka lekcji aktorstwa.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Kontakt

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *