Na doroczną konferencję branżową Twoja organizacja zaprosiła sławnego autora bestsellerowej książki. Wszyscy są podekscytowani: ekspert zdobył popularność dzięki częstym występom w telewizji.
Jest jeden problem: widziałeś jego wystąpienie na seminarium naukowym w zeszłym miesiącu – było śmiertelnie nudne. Po pół godzinie słuchacze nerwowo spoglądali na zegarki. :-(
Moja rada? Odwołaj wystąpienie!
Ale to nie znaczy, że masz zrezygnować z konferencji lub udziału zaproszonego eksperta. To byłoby niezręczne, kosztowne i niepotrzebne.
Zmień format imprezy. Nie rozpoczynaj konferencji od godzinnego wykładu, po którym byłby kwadrans na pytania do prelegenta; gdyby ktokolwiek pozostał jeszcze w sali :-).
Spotkanie z ekspertem zacznij od wywiadu prowadzonego przez znanego i szanowanego dziennikarza. Dziennikarz jest surogatem prawdziwej publiczności – przeczytał najnowszą książkę gościa, potrafi zadawać rzeczowe i błyskotliwe pytania, ale poziomem wiedzy nie odbiega od tego, co wiedzą słuchacze.
W połowie wyznaczonego czasu publiczność otrzymuje zaproszenie do zadawania pytań. Dziennikarz od tej chwili pełni rolę moderatora. Jego zadaniem jest także zwięzłe podsumowanie całości.
Taki format (pytanie i odpowiedź) zwiększa atrakcyjność wystąpienia i – jak obserwuję – zdobywa w świecie biznesu coraz większą popularność.
Dla ekspertów, którzy nie mieli czasu na naukę wystąpień publicznych, ten rodzaj kontaktu z publicznością jest mniej stresujący i mobilizuje do precyzyjnego przedstawiania swoich poglądów.
Oto 10 korzyści z prezentacji składającej się wyłącznie z pytań i odpowiedzi:
1. Mówca może bezpośrednio odnieść się do problemów najbardziej interesujących słuchaczy, zamiast zgadywać jakie pytania chodzą im po głowie i czego chcą się dowiedzieć.
2. Ekspert odpowiadając a vista na pytania z sali wzmacnia swoją reputację bardziej efektywnie niż w czasie klasycznego wykładu.
3. Treść wystąpienia jest podzielona na więcej drobnych elementów, co ułatwia przyswojenie informacji.
4. Publiczność bardziej angażuje się w wystąpienie, gdyż przez pytania może wpływać na jego przebieg.
5. Słuchacze mają lepszy kontakt z mówcą, gdyż w razie wątpliwości mogą prosić o dodatkowe wyjaśnienia.
6. W czasie wystąpienia głos zabiera więcej osób i co 2-3 minuty pojawia się nowy wątek.
7. Odpowiadając na konkretne pytanie ekspert może odnosić się do konkretnych przykładów.
8. Format pytań i odpowiedzi wyklucza odczytywanie wystąpienia ze slajdów.
9. Format pytań i odpowiedzi wyklucza odczytywanie wystąpienia z kartki.
10. Umiejscowienie mówcy naprzeciw dziennikarza-moderatora wytwarza bardziej przyjazną atmosferę i wygodną przestrzeń do kontaktu z publicznością.
Jakie widzisz inne plusy takiego formatu wystąpienia publicznego? Napisz o tym w komentarzu.
Szkolenia z prezentacji i wystąpień publicznych. Bo to, co mówisz może zmienić świat. Tel. 77 441 40 14.
Blog o skutecznych prezentacjach i wystąpieniach publicznych
Strona główna » wystąpienia publiczne » Co zrobić z nudnym ekspertem
środa, 2 marca 2011
Co zrobić z nudnym ekspertem
Autor:
Bogusław Feliszek
o
08:00
Wyślij pocztą e-mailWrzuć na blogaUdostępnij w XUdostępnij w usłudze FacebookUdostępnij w serwisie Pinterest
Kategorie:
ekspert,
nuda,
wystąpienia publiczne
Ekspert zarządzania komunikacją kryzysową, konsultant public relations, trener medialny. Autor ponad 1,700 artykułów o PR, zarządzaniu ryzykiem i kryzysem, strategicznej komunikacji kryzysowej, komunikacji online, relacjach z mediami, wystąpieniach publicznych i pisaniu informacji prasowych. W poprzednim życiu poławiacz pereł. Nie lubi miejsca w samolocie daleko od wyjścia. Ulubiona książka: właśnie ją czyta :-)
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz