Prezentacja bez PowerPointa? Niemożliwe? Dlaczego?
Są takie sytuacje – szczególnie dotyczy to liderów – kiedy używanie PowerPointa nie przynosi żadnych istotnych korzyści i może nawet okazać się szkodliwe dla mówcy.
Oto siedem sytuacji kiedy NIE należy używać PowerPointa:
1. Kiedy chcesz pokazać swoje cechy przywódcze.
Używanie PowerPointa odciąga uwagę słuchaczy od prelegenta, gdyż zmusza ich do ciągłego wyboru: na kogo patrzeć, na ekran czy na mówcę?
Kiedy korzystasz z PowerPointa, ludzie widzą w Tobie trenera lub instruktora – kogoś kogo głównym zadaniem jest przekazanie informacji i wyjaśnienie lub nauczenie czegoś. Jeśli tak jest naprawdę, nic w tym złego.
Jeśli zależy Ci na skupieniu na sobie całkowitej uwagi i pokazaniu swoich przywódczych koncepcji i talentów, unikaj PowerPointa.
2. Kiedy chcesz wywołać u słuchaczy emocje i pobudzić wyobraźnię.
PowerPoint służy do prezentacji informacji, które odwołują się do racjonalnego myślenia i krytycznej analizy.
Ale czasem intencją mówcy jest motywacja i zachęcenie słuchaczy do działania przez odwołanie się do emocji i wyobraźni. Pomyśl o trenerze rozmawiającym z piłkarzami w przerwie meczu, dowódcy przemawiającym do żołnierzy przed bitwą lub kierowniku przekonującym pracowników do nowego projektu.
Unikaj PowerPointa kiedy chcesz zachęcić ludzi do działania.
3. Kiedy zależy Ci (przede wszystkim) na nawiązaniu dobrego i bliskiego kontaktu z publicznością.
W niektórych wystąpieniach kluczowe jest zbudowanie dobrych relacji i wytworzenie korzystnej "chemii". Pomyśl o sobie jak o prezesie przedstawiającym nową wizję rozwoju firmy lub polityku ubiegającym się o poparcie na wiecu wyborczym.
Chcesz wtedy spojrzeć każdej osobie prosto w oczy i powiedzieć: "To ja. To są moje wartości i przekonania. A od Ciebie chcę tego."
Jeśli chcesz skrócić dystans pomiędzy Tobą a publicznością, nie używaj PowerPointa.
4. Kiedy chcesz (przede wszystkim) zachęcić ludzi do aktywnego uczestnictwa.
Po wprowadzeniu publiczność wie czego może się spodziewać. Zna plan wystąpienia, zakres tematu, kolejność poszczególnych punktów. Ludzie wiedzą, że mają siedzieć, patrzeć i słuchać.
Czasem bywa jednak tak, że zależy Ci na aktywnym uczestnictwie słuchaczy w tworzeniu prezentacji. Pomyśl o liderze, który chce wypracować konsensus w grupowym projekcie. Jego zadaniem jest zebranie pomysłów, wspólna ocena i wybór najlepszej koncepcji.
Nie korzystaj z PowerPointa jeżeli zależy Ci na aktywnym uczestnictwie ludzi w prezentacji.
5. Kiedy masz mało czasu na przygotowanie prezentacji.
Przygotowanie atrakcyjnej prezentacji w PowerPoincie jest czasochłonne.
Może się zdarzyć, że dowiesz się o wystąpieniu w ostatniej chwili (na przykład, musisz zastąpić chorego kolegę). Masz czas tylko na analizę publiczności, wybór kluczowych treści i szkic planu prezentacji.
Nie używaj PowerPointa, jeśli nie masz czasu przygotować rewelacyjnych slajdów.
6. Kiedy wystąpienie jest bardzo krótkie.
Włączenie laptopa, uruchomienie PowerPointa, otwarcie pliku z prezentacją, podłączenie projektora i różne "technologiczne niespodzianki" (na przykład, znalezienie baterii do laserowego wskaźnika) – to wszystko zabiera czas.
Jeśli wystąpienie ma trwać krócej niż uruchomienie komputera i znalezienie pliku z prezentacją, nie korzystaj z PowerPointa.
7. Kiedy publiczność jest zmęczona PowerPointem.
PowerPoint dużo stracił ze swego pierwotnego marketingowego blasku. Ludzie widzieli za dużo nudnych prezentacji. Slajd za slajdem, jeden podobny do drugiego. Niezrozumiała grafika, skomplikowane wykresy, irytujące animacje.
Nie używaj PowerPointa kiedy ludzie są nim znudzeni.
Korzystaj z PowerPointa kiedy – i tylko wtedy – jest to uzasadnione i pomoże osiągnąć zaplanowane cele prezentacji.
Szkolenia z prezentacji i wystąpień publicznych. Bo to, co mówisz może zmienić świat. Tel. 77 441 40 14.
Blog o skutecznych prezentacjach i wystąpieniach publicznych
Strona główna » wystąpienia publiczne » Kiedy nie używać PowerPointa
środa, 16 marca 2011
Kiedy nie używać PowerPointa
Autor:
Bogusław Feliszek
o
08:00
Wyślij pocztą e-mailWrzuć na blogaUdostępnij w XUdostępnij w usłudze FacebookUdostępnij w serwisie Pinterest
Kategorie:
powerpoint,
prezentacje,
wystąpienia publiczne
Ekspert zarządzania komunikacją kryzysową, konsultant public relations, trener medialny. Autor ponad 1,700 artykułów o PR, zarządzaniu ryzykiem i kryzysem, strategicznej komunikacji kryzysowej, komunikacji online, relacjach z mediami, wystąpieniach publicznych i pisaniu informacji prasowych. W poprzednim życiu poławiacz pereł. Nie lubi miejsca w samolocie daleko od wyjścia. Ulubiona książka: właśnie ją czyta :-)
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Inspirujący blog. Czytam po kawałku i coraz bardziej dziwi mnie, czemu jest tu tak mało komentarzy. Będę zaglądać częściej, może się czegoś nauczę.:)
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawy artykuł!
OdpowiedzUsuń