sobota, 11 grudnia 2010

Jak radzić sobie z tremą - część 2/2

Publiczność nie widzi nawet 10% całej Twojej nerwowości.

Przed każdym występem przygotuj listę 10 rzeczy, które poprawią Ci samopoczucie. Zmieniaj ich kombinacje. Nigdy nie dowiesz się, co Ci służy zanim tego nie wypróbujesz.

Oto kilka prostych metod zmniejszenia tremy.

Wizualizacja

1. Skoncentruj się na swoich najmocniejszych stronach w publicznych wystąpieniach.

2. Wyobraź sobie, że rozmawiasz z grupą znajomych.

3. Zamknij oczy i wyobraź sobie publiczność zasłuchaną, śmiejącą się i bijącą brawo.

4. Przywołaj szczęśliwe chwile z przeszłości.

5. Pomyśl jak bardzo pragniesz pomóc Twoim słuchaczom.

Strategie przygotowujące do publicznego występu

1. Przygotuj się dobrze.

2. Zapisz się na kurs prezentacji.

3. Posłuchaj ulubionej muzyki.

4. Przeczytaj wiersz.

5. Pomyśl o trudnych i łatwych pytaniach.

6. Uporządkuj notatki.

7. Naucz się na pamięć wprowadzenia. Czy potrafisz je wyrecytować wyrwany z głębokiego snu w środku nocy?

8. Ćwicz, ćwicz, ćwicz. Szczególnie przydatne mogą okazać się kilkuminutowe "koła ratunkowe" do wykorzystania w stresujących momentach.

9. Dbaj o kondycję fizyczną. Z doświadczenia wiem, że to pomaga.

Strategie przed występem

Pamiętaj, że trema zazwyczaj ustępuje przed startem. Najtrudniejsze chwile to czas tuż przed wystąpieniem.

1. Przyjdź do sali najpóźniej na godzinę przed występem i trzykrotnie sprawdź działanie wszystkich urządzeń (rzutniki, projektory, video, itp.). To także czas na przyjacielską pogawędkę z innymi uczestnikami występu.

2. Przyglądaj się rzeczom wokół Ciebie. Zastanów się, które z nich możesz wykorzystać w swoim
wystąpieniu (szczególnie we wprowadzeniu).

3. Wdaj się w pogawędkę z osobami, które siedzą obok Ciebie. Bardzo uważnie słuchaj wszystkiego, co usłyszysz.

4. Ziewnij, aby rozluźnić gardło.

5. Narysuj nowy samochód, który planujesz kupić.

6. Rzuć okiem na notatki.

7. Włóż między notatki zdjęcia bliskich osób.

8. Idź na krótki, szybki spacer.

9. Weź kilka łyków letniej wody.

10. Nie pij alkoholu, kawy ani herbaty.

11. Skoncentruj się na tym, co chcesz powiedzieć.

12. Pomyśl o publiczności.

13. Posłuchaj muzyki.

14. Przeczytaj wiersz.

15. Wykonaj kilka ćwiczeń napinających i rozluźniających mięśnie.

16. Powiedz kilka słów do kogoś, aby upewnić się, że głos dobrze brzmi.

17. Stań przed lustrem i sprawdź czy dobrze wyglądasz.

18. Oddychaj głęboko, równo i wolno przed kilka minut.

19. Nie jedz przed wystąpieniem, jeżeli nie jesteś głodny i nie zażywaj żadnych środków uspokajających.

Strategie na początku występu

1. Jeżeli czujesz drżenie nóg, oprzyj się o pulpit/stół.

2. Przez pierwszą minutę nie bierz mikrofonu do ręki.

3. Nie trzymaj w dłoni notatek. Publiczność może zobaczyć jak drżą Ci ręce. Lepiej korzystaj z kartek formatu 7x12cm, które łatwo mieszczą się w dłoniach.

4. Patrz ludziom w oczy. Poczujesz się mniej wyobcowany.

5. Spoglądaj na najbardziej przyjaźnie wyglądające osoby wśród publiczności.

6. Żartuj ze swojej nerwowości. "Które wino najlepiej pasuje do czerwonych paznokci/krawata w paski?"

Nikt nie reaguje identycznie na tremę i dlatego nie ma na nią uniwersalnej "szczepionki". Wybierz dowolne propozycje z mojej listy i wypróbuj, które pomagają, a które nie.

Masz własny sposób na pokonanie tremy? Napisz o tym w komentarzu.

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza

Kontakt

Nazwa

Adres e-mail *

Wiadomość *