środa, 2 marca 2011

Co zrobić z nudnym ekspertem

Na doroczną konferencję branżową Twoja organizacja zaprosiła sławnego autora bestsellerowej książki. Wszyscy są podekscytowani: ekspert zdobył popularność dzięki częstym występom w telewizji.

Jest jeden problem: widziałeś jego wystąpienie na seminarium naukowym w zeszłym miesiącu – było śmiertelnie nudne. Po pół godzinie słuchacze nerwowo spoglądali na zegarki. :-(

Moja rada? Odwołaj wystąpienie!

Ale to nie znaczy, że masz zrezygnować z konferencji lub udziału zaproszonego eksperta. To byłoby niezręczne, kosztowne i niepotrzebne.

Zmień format imprezy. Nie rozpoczynaj konferencji od godzinnego wykładu, po którym byłby kwadrans na pytania do prelegenta; gdyby ktokolwiek pozostał jeszcze w sali :-).

Spotkanie z ekspertem zacznij od wywiadu prowadzonego przez znanego i szanowanego dziennikarza. Dziennikarz jest surogatem prawdziwej publiczności – przeczytał najnowszą książkę gościa, potrafi zadawać rzeczowe i błyskotliwe pytania, ale poziomem wiedzy nie odbiega od tego, co wiedzą słuchacze.

W połowie wyznaczonego czasu publiczność otrzymuje zaproszenie do zadawania pytań. Dziennikarz od tej chwili pełni rolę moderatora. Jego zadaniem jest także zwięzłe podsumowanie całości.

Taki format (pytanie i odpowiedź) zwiększa atrakcyjność wystąpienia i – jak obserwuję – zdobywa w świecie biznesu coraz większą popularność.

Dla ekspertów, którzy nie mieli czasu na naukę wystąpień publicznych, ten rodzaj kontaktu z publicznością jest mniej stresujący i mobilizuje do precyzyjnego przedstawiania swoich poglądów.

Oto 10 korzyści z prezentacji składającej się wyłącznie z pytań i odpowiedzi:

1. Mówca może bezpośrednio odnieść się do problemów najbardziej interesujących słuchaczy, zamiast zgadywać jakie pytania chodzą im po głowie i czego chcą się dowiedzieć.

2. Ekspert odpowiadając a vista na pytania z sali wzmacnia swoją reputację bardziej efektywnie niż w czasie klasycznego wykładu.

3. Treść wystąpienia jest podzielona na więcej drobnych elementów, co ułatwia przyswojenie informacji.

4. Publiczność bardziej angażuje się w wystąpienie, gdyż przez pytania może wpływać na jego przebieg.

5. Słuchacze mają lepszy kontakt z mówcą, gdyż w razie wątpliwości mogą prosić o dodatkowe wyjaśnienia.

6. W czasie wystąpienia głos zabiera więcej osób i co 2-3 minuty pojawia się nowy wątek.

7. Odpowiadając na konkretne pytanie ekspert może odnosić się do konkretnych przykładów.

8. Format pytań i odpowiedzi wyklucza odczytywanie wystąpienia ze slajdów.

9. Format pytań i odpowiedzi wyklucza odczytywanie wystąpienia z kartki.

10. Umiejscowienie mówcy naprzeciw dziennikarza-moderatora wytwarza bardziej przyjazną atmosferę i wygodną przestrzeń do kontaktu z publicznością.

Jakie widzisz inne plusy takiego formatu wystąpienia publicznego? Napisz o tym w komentarzu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Kontakt

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *