Kontakt wzrokowy z publicznością wpływa na skuteczność komunikacji w prezentacji i ocenę wystąpienia prelegenta.
Nie każdy prelegent zdaje sobie sprawę z tego jaką rolę w mowie ciała odgrywa naturalny kontakt wzrokowy ze słuchaczami. Mówić do ludzi to jedno, ale mówić i patrzeć ludziom w oczy to drugie.
Kiedy obserwuję prelegentów mam czasem wrażenie, że jakieś potężne magnesy (za oknem, na suficie lub za drzwiami) odciągają ich wzrok od publiczności. No właśnie – po co patrzeć na publiczność skoro można:
1. zerkać do notatek,
2. podziwiać kształt lampy na suficie,
3. patrzeć na slajdy,
4. kierować wzrok ku wyjściu,
5. spoglądać przez okno.
Dlaczego prelegenci to robią?
Bo patrzenie ludziom w oczy ich deprymuje i rozprasza. Nie chcą naruszać ich prywatności! Ha, ha, ha :-)
Sukces lub porażka
Od kontaktu wzrokowego zależy sukces lub porażka prezentacji lub wystąpienia publicznego. Dobry kontakt wzrokowy może uratować słabą prezentację. Zły pogrąży nawet najlepsze wystąpienie. Treść prezentacji jest oczywiście najważniejsza, ale zaraz po niej jest kontakt wzrokowy z publicznością.
Oto 8 porad jak poprawić kontakt wzrokowy ze słuchaczami:
1. Przygotuj się lepiej
Większość prelegentów ucieka ze spojrzeniem (patrzą w dół lub w bok) kiedy szukają "najlepszych słów", żeby powiedzieć to, co chcą powiedzieć. Jeśli zrobisz to raz lub dwa, nie ma sprawy. Ale częste odwracanie wzroku burzy naturalny kontakt z publicznością. Dzięki dobremu przygotowaniu skupiasz się na mówieniu, a nie na zastanawianiu się co powiedzieć.
2. Patrz na publiczność od samego początku
Większość prelegentów (może z nieśmiałości) najrzadziej patrzy na publiczność na początku wystąpienia. Dopiero z czasem (po udanym żarcie lub odpowiedzi na ciekawe pytanie) ten kontakt się poprawia. Trudno od razu nawiązać dobry kontakt z nieznanymi ludźmi. To prawda. Warto jednak jak najszybciej skrócić ten dystans. Jak? Porozmawiaj krótko z jak największą liczbą ludzi jeszcze przed prezentacją. Kiedy zaczniesz mówić przynajmniej kilka osób nie będzie już całkiem "obca".
3. Patrz w oczy zawsze kiedy mówisz coś ważnego
Trudno patrzeć bez przerwy ludziom w oczy przez pół godziny (to męczy!). Ale zawsze kiedy mówisz coś naprawdę ważnego patrz na ludzi. Myślę o początku i podsumowaniu wystąpienia oraz wszystkich kluczowych punktach. Mocny przekaz połączony z mocnym spojrzeniem robi silne wrażenie.
4. Podejdź bliżej do ludzi
Skróć do minimum dystans pomiędzy Tobą a publicznością. Ustaw krzesła tak, żeby z każdego miejsca widzieć wszystkich. Poproś, żeby jak najwięcej osób usiadło w pierwszych rzędach. Usuń wszystkie fizyczne bariery utrudniające kontakt wzrokowy z publicznością.
8 porad jak poprawić kontakt wzrokowy z publicznością https://t.co/jrFUPGCPGk #prelegent #prezentacje
— Pressentacje (@pressentacje) 30 grudnia 2016
5. Nie pisz za dużo
Duża liczba tekstu na slajdach lub napisanie całego wystąpienia na kartkach sprawia, że oczy same uciekają od ludzi do notatek. Nawet jeśli dobrze znasz cały materiał, cały czas będziesz czuł potrzebę patrzenia na gotowy tekst.
6. Unikaj ping-ponga
Nie biegaj oczami po całej sali – w prawo i lewo jakbyś oglądał mecz tenisa. Przenoś wzrok z jednej osoby na drugą zgodnie z rytmem wypowiedzi (jedna myśl jedna osoba, druga myśl druga osoba, itd.).
7. Pokazuj emocje
Kontakt wzrokowy ułatwia komunikację, ale ta komunikacja musi mieć jakąś treść. Pokazuj emocje dopasowane do tego, co mówisz (szczęście, radość, smutek, zdziwienie, zwątpienie, strach, itd.).
8. Nie wyłączaj świateł
Wyłączone lub przygaszone światła zachęcają do drzemki. Trudno nawiązać kontakt wzrokowy z kimś kto ma zamknięte oczy.
Konkluzja
Słaby kontakt wzrokowy osłabia wiarygodność prelegenta i zmniejsza zainteresowanie publiczności tym, co mówi. Dobry kontakt wzrokowy zwiększa zaufanie do eksperta i zachęca do słuchania.
Jeśli potrzebujesz szkolenia z prezentacji i wystąpień publicznych, prosimy o kontakt. Nasz telefon: 77 441 40 14.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz