niedziela, 17 lipca 2011

Prawdziwi eksperci zabierają głos

Być może nie przepadasz za wystąpieniami publicznymi. Może nawet - jak większość ludzi - ich nienawidzisz. Kto lubi kwaśne winogrona?

Ale jeśli zależy Ci na budowaniu reputacji eksperta w swojej dziedzinie, musisz liczyć się z tym, że wcześniej czy później, przyjdzie Ci wygłosić referat lub przedstawić prezentację na sympozjum naukowym, konferencji branżowej, zebraniu w firmie lub spotkaniu z radnymi w ratuszu.

To nie zawsze jest prawda, ale publiczność wierzy, że osoba, która zostaje zaproszona, by zabrać publicznie głos, na pewno jest ekspertem w swej specjalności. Oczywiście, wiedza ekspercka jest poniekąd rzeczą względną – w grupie ślepców jednooki jest prorokiem.

Reputacja słowa mówionego

Reputacji eksperta nie zdobywa się tylko na sympozjach i konferencjach, ale na pewno jest to ważny element budowania zawodowej pozycji. Tak jak napastnik piłkarski oceniany jest według liczby zdobytych bramek i bramkarz rozliczany z udanych robinsonad, tak ekspert wyrabia sobie markę dzięki publikacjom w fachowych wydawnictwach, pozytywnym recenzjom, poczytnym książkom, osiągnięciom finansowym i... tak, tak... umiejętności mówienia.

Nie możesz uważać się za liczącego się eksperta w sprawie zadłużenia Trzeciego Świata, efektu cieplarnianego lub uprawy winorośli, jeżeli nie wypowiadasz się z powodzeniem na te tematy, tak jak piłkarz nie zdobędzie podziwu i szacunku jeśli nikt nie zobaczy go w brawurowej akcji.

Zasada jest prosta: im wyższe masz notowania jako ekspert, tym częściej będziesz proszony o zabranie głosu. Im częściej będziesz się publicznie wypowiadał, tym mocniejsza będzie Twoja reputacja eksperta. Tak to działa.

Dodatkowa korzyść

Każde wystąpienie publiczne pomaga Ci poszerzać i aktualizować fachową wiedzę przez nawiązywanie nowych kontaktów. Sama okazja do wystąpienia, przygotowanie się do niego, obrona swoich poglądów przed żywo reagującą publicznością wyostrza myślenie i poprawia umiejętności komunikacji – tego nie można nauczyć się pisząc książki, prowadząc blog, wysyłając e-maile lub dyskutując na forach w Internecie.

Tylko nieliczni zdają sobie sprawę z tego, że stosunkowo łatwiej jest poprawić swoje umiejętności prezentacji i wystąpień publicznych niż wymyślić coś olśniewającego w swojej dziedzinie.

Zdobywaj nową wiedzę (to przecież Twój zawód), ale pamiętaj też o doskonaleniu umiejętności jej przekazywania – zyskają na tym wszyscy: Ty i Twoja publiczność. Kropka!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Kontakt

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *