środa, 20 lipca 2011

Dwa rodzaje pasji: głośna i cicha

Prezentacja bez pasji jest jak żaglówka bez wiatru – pasja zwiększa siłę i skuteczność prezentacji.

Dlaczego?

1. Pasja dodaje energii w trakcie przygotowań do prezentacji i jej przedstawiania, szczególnie kiedy wystąpienie trzeba powtarzać kilka razy w krótkim czasie przed wymagającą publicznością.

2. Pasja i zaangażowanie – dzięki widocznym emocjom – dodają słowom wiarygodności i zwiększają siłę perswazji.

3. Pasja mówcy udziela się widowni – entuzjazm słuchaczy może też przenieść się na mówcę.

Dwie pasje

Klientka poprosiła mnie o pomoc w tworzeniu bardziej emocjonalnych biznesowych prezentacji. "Chcę dodać szczyptę więcej pasji" – powiedziała.

Po rozmowie i obejrzeniu nagrań video z jej wystąpień uznałem, że w jej prezentacjach pasji jest jak w sam raz. Skąd poczucie niedosytu? Moim zdaniem, myliła dwa rodzaje pasji: głośną i cichą.

Są dwa sposoby dzielenia się pasją i emocjami – obydwa dobre. W praktyce najczęściej mamy do czynienia z kombinacjami obydwu sposobów.

I. Głośna pasja

Głośna pasja jest łatwo rozpoznawalna. Entuzjastyczny mówca wchodzi energicznie na scenę i w pierwszych słowach rozgrzewa publiczność. Kipi energią i pewnością siebie.

Oto sygnały pomagające rozpoznać głośną pasję:

   1. Donośny głos

   2. Energiczne ruchy ciała

   3. Szeroka gestykulacja

   4. Proste słowa słowa powtarzane jak mantra

   5. Zachęcanie publiczności do komentowania i zadawania pytań

   6. Rozbawianie publiczności

   7. Aktywizacja publiczności (zachęcanie do współtworzenia prezentacji)

   8. Zaraźliwy śmiech

II. Cicha pasja

Cicha pasja nie rzuca się w oczy, ale kiedy ją dostrzeżesz, docenisz od razu. Albert Einstein i Matka Teresa okazywali cichą pasję w oddaniu i mądrych słowach.

Oto sygnały pomagające rozpoznać cichą pasję:

   1. Miękki, spokojny i zdecydowany głos

   2. Długie przerwy między zdaniami

   3. Odważny kontakt wzrokowy

   4. Żywa mimika twarzy zamiast ruchów całego ciała

   5. Przemyślane słowa, wyrażenia i pomysły

   6. Przekonujące i barwne opowieści

   7. Dyskretna obserwacja mowy ciała słuchaczy

   8. Miły i szczery uśmiech

Konkluzja

Głośno czy cicho? Wszystko zależy od mówcy, tematu, sytuacji i publiczności. Najlepszy efekt daje zwykle kombinacja poszczególnych elementów w różnych proporcjach.

Pasja zwiększa siłę perswazji wystąpienia i motywuje audytorium do działania – można ją wyrażać nie tylko w jeden sposób. Pokaż, że to wiesz i potrafisz wykorzystać.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Kontakt

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *