Prezentacja bez pasji jest jak żaglówka bez wiatru – pasja zwiększa siłę i skuteczność prezentacji.
Dlaczego?
1. Pasja dodaje energii w trakcie przygotowań do prezentacji i jej przedstawiania, szczególnie kiedy wystąpienie trzeba powtarzać kilka razy w krótkim czasie przed wymagającą publicznością.
2. Pasja i zaangażowanie – dzięki widocznym emocjom – dodają słowom wiarygodności i zwiększają siłę perswazji.
3. Pasja mówcy udziela się widowni – entuzjazm słuchaczy może też przenieść się na mówcę.
Dwie pasje
Klientka poprosiła mnie o pomoc w tworzeniu bardziej emocjonalnych biznesowych prezentacji. "Chcę dodać szczyptę więcej pasji" – powiedziała.
Po rozmowie i obejrzeniu nagrań video z jej wystąpień uznałem, że w jej prezentacjach pasji jest jak w sam raz. Skąd poczucie niedosytu? Moim zdaniem, myliła dwa rodzaje pasji: głośną i cichą.
Są dwa sposoby dzielenia się pasją i emocjami – obydwa dobre. W praktyce najczęściej mamy do czynienia z kombinacjami obydwu sposobów.
I. Głośna pasja
Głośna pasja jest łatwo rozpoznawalna. Entuzjastyczny mówca wchodzi energicznie na scenę i w pierwszych słowach rozgrzewa publiczność. Kipi energią i pewnością siebie.
Oto sygnały pomagające rozpoznać głośną pasję:
1. Donośny głos
2. Energiczne ruchy ciała
3. Szeroka gestykulacja
4. Proste słowa słowa powtarzane jak mantra
5. Zachęcanie publiczności do komentowania i zadawania pytań
6. Rozbawianie publiczności
7. Aktywizacja publiczności (zachęcanie do współtworzenia prezentacji)
8. Zaraźliwy śmiech
II. Cicha pasja
Cicha pasja nie rzuca się w oczy, ale kiedy ją dostrzeżesz, docenisz od razu. Albert Einstein i Matka Teresa okazywali cichą pasję w oddaniu i mądrych słowach.
Oto sygnały pomagające rozpoznać cichą pasję:
1. Miękki, spokojny i zdecydowany głos
2. Długie przerwy między zdaniami
3. Odważny kontakt wzrokowy
4. Żywa mimika twarzy zamiast ruchów całego ciała
5. Przemyślane słowa, wyrażenia i pomysły
6. Przekonujące i barwne opowieści
7. Dyskretna obserwacja mowy ciała słuchaczy
8. Miły i szczery uśmiech
Konkluzja
Głośno czy cicho? Wszystko zależy od mówcy, tematu, sytuacji i publiczności. Najlepszy efekt daje zwykle kombinacja poszczególnych elementów w różnych proporcjach.
Pasja zwiększa siłę perswazji wystąpienia i motywuje audytorium do działania – można ją wyrażać nie tylko w jeden sposób. Pokaż, że to wiesz i potrafisz wykorzystać.
Szkolenia z prezentacji i wystąpień publicznych. Bo to, co mówisz może zmienić świat. Tel. 77 441 40 14.
Blog o skutecznych prezentacjach i wystąpieniach publicznych
Strona główna » wystąpienia publiczne » Dwa rodzaje pasji: głośna i cicha
środa, 20 lipca 2011
Dwa rodzaje pasji: głośna i cicha
Autor:
Bogusław Feliszek
o
08:00
Wyślij pocztą e-mailWrzuć na blogaUdostępnij w XUdostępnij w usłudze FacebookUdostępnij w serwisie Pinterest
Kategorie:
pasja,
prezentacje,
wystąpienia publiczne
Ekspert zarządzania komunikacją kryzysową, konsultant public relations, trener medialny. Autor ponad 1,700 artykułów o PR, zarządzaniu ryzykiem i kryzysem, strategicznej komunikacji kryzysowej, komunikacji online, relacjach z mediami, wystąpieniach publicznych i pisaniu informacji prasowych. W poprzednim życiu poławiacz pereł. Nie lubi miejsca w samolocie daleko od wyjścia. Ulubiona książka: właśnie ją czyta :-)
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz