sobota, 16 kwietnia 2011

4 filary wiarygodności w komunikacji

Pamiętam za studiów profesora, na którego wykładach sala pękała w szwach, a po zakończeniu zajęć studenci niechętnie wychodzili z auli. Profesor mówił z takim wewnętrznym żarem, że uwierzyłbym mu nawet, gdyby próbował mnie przekonać, że goryle potrafią tańczyć kankana, a wieżowce mogą chodzić na piwo. Dałbym temu wiarę tylko na podstawie szacunku i zaufania do jego ogromnej wiedzy.

Podstawą komunikacji w PR jest wiarygodność. Bez wiary w prawdziwość tego, co się słyszy i widzi trudno marzyć o skutecznej komunikacji.

Czym jest wiarygodność? Składa się na nią wiele elementów. Przyjrzyjmy się czterem filarom tej konstrukcji:

1. Kompetencja

Kiedy stajesz przed publicznością ze szczerym zamiarem zapoznania jej z teorią Darwina o doborze naturalnym bez nawet szczątkowej wiedzy o tym kim był Karol Darwin, Twoje szanse na sukces gwałtownie topnieją. Jeśli jednak przedstawisz w trakcie prezentacji źródła, z których korzystałeś, wzbogacone o celne cytaty i materiały audiowizualne, słuchacze przekonają się na własne oczy jak bardzo przygotowałeś się do spotkania z nimi i wiesz o czym mówisz.

Inny sposób udowodnienia swoich kompetencji to zapoznanie słuchaczy ze swoim wykształceniem i doświadczeniem zawodowym. Im jest ono bogatsze, tym mniej wysiłku będziesz musiał wkładać w wykazanie swojej kompetencji.

2. Pewność siebie

Widoczne zdenerwowanie nie daje dużych szans na zdobycie zaufania i przekonania do znajomości prezentowanego tematu. Nie jest ważne czy spędziłeś 20 lat w dżungli z gorylami. Ważne jest czy potrafisz mówić jak ktoś kto mieszkał tyle czasu w tropikalnym gąszczu.

Nikt nie uwierzy w Twoje tezy o instynkcie samozachowawczym jeżeli sam nie potrafisz wykazać "pierwotnego" przekonania do własnych opinii. Naszpikuj wystąpienie błyskotliwymi pointami i przemyślanymi konkluzjami, a zdobędziesz serca widowni.

3. Osobowość

Cechy charakteru są trudniejsze do wypromowania, gdyż bardziej opierają się na indywidualnym systemie wartości niż suchej ocenie fachowej wiedzy. Jeżeli byłeś na tyle przewidujący i sprawdziłeś cechy demograficzne słuchaczy, to wiesz jakie tematy mogą ich zainteresować.

Nawet, jeśli omawiasz coś co jest antytezą ich nastawienia, możesz dobierać takie argumenty, które nie będą brzmieć agresywnie i dzięki temu nie stracą wiarygodności.

4. Porozumienie

Wspólne doświadczenie i zainteresowania pomagają znaleźć wspólny język. Jeśli ludzie wiedzą, że znasz i respektujesz ich uczucia, Twoje szanse na pozytywną reakcję znacząco rosną. Ponieważ większość osób ma skłonność do szanowania osób o zbliżonym systemie wartości, możesz wykorzystać ten mechanizm do utrwalenia własnej wiarygodności.

Celem uniwersalnych społecznych wartości jest zdobycie i utrwalenie takich ideałów jak pokój, wolność, szacunek, bezpieczeństwo, rodzina i wygodne życie. Wśród indywidualnych walorów dominują ambicja, umiejętność wybaczania, odpowiedzialność i uczciwość. Pokazując słuchaczom jak bliskie są Ci te ideały, zdobędziesz ich zaufanie.

Konkluzja

Kiedy słuchacze wykształcą u siebie podstawy zaufania i szacunku, łatwiej dotrze do nich to, co chcesz powiedzieć. Nie możesz, oczywiście, opierać wystąpienia wyłącznie na wiarygodności, ale jej obecność na pewno będzie kamieniem milowym na drodze do sukcesu w Twojej sprawie.

4 komentarze:

  1. osobowość i charakter nie opierają się na systemie wartości tylko na sposobie reagowania na bodźce. to taka trochę psychologiczna podstawa.
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękuję za uwagę. Nie jestem psychologiem, ale wydaje mi się, że dawno już odeszliśmy od prostego behawioryzmu. Piszę w tym fragmencie o promocji cech charakteru, a nie o tym co go tworzy. Jeśli mój system wartości wysoko lokuje na przykład, prawdomowność, mogę niechętnie odnosić się do kłamczuchów. Autor prezentacji nie wie jakie wartości cenią sobie słuchacze, więc trudno mu przewidzieć jak ocenią go jako człowieka, a nie jako eksperta. A taka ocena jest dokonywana zanim jeszcze otworzy usta.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo zainteresował mnie ten artykuł. Czy można prosić autora o podanie literatury...bardzo by mi się przydała jakaś podstawa do Tych rozważań...dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  4. Dziękuję za komentarz.

    Jakie polecam lektury?

    1. Richard B. Higgins, The Search for Corporate Strategic Credibility: Concepts and Cases in Global Strategy Communications

    http://tinyurl.com/7jf8bcq

    2. Scott Berkun, Confessions of a Public Speaker

    http://tinyurl.com/87qrn52

    3. David G. Lee, Presentations: How to Calm Down, Think Clearly, and Captivate Your Audience

    http://tinyurl.com/7xmwmgv

    OdpowiedzUsuń

Kontakt

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *