środa, 10 listopada 2010

Prezentacje na wesoło - część 2/2

W pierwszym odcinku przedstawiłem pięć porad jak dodać do prezentacji szczyptę humoru.

Teraz kolej na pięć następnych.

1. Nie opowiadaj historii, które wszyscy znają. Nie opowiadaj anegdoty o konsultantach, którzy doradzali jak wygrać zawody wioślarskie. Ani tej o Polaku, Czechu i Niemcu w pociągu... Najlepiej dowcipnie opowiedz o tym co Ci się przydarzyło. Jeszcze lepiej kiedy połączysz to z tematem wystąpienia :-)

2. Bądź sobą. Humor to delikatna materia rzadko występująca wśród zakładników. Nic na siłę. Powiem o sobie. Często słyszę, że wyglądam i zachowuję się poważnie. Mogę z tym walczyć, ale wolę to zaakceptować. Kontrast pomiędzy surowym wyglądem i humorem, który płynie z moich ust tworzy dodatkowe napięcie i zaskoczenie, które z radością wykorzystuję.

3. Unikaj tematów drażliwych. Polityka, religia, mniejszości... Nawet jeśli śmieje się prawa strona sali, to lewa... milczy. A przecież wszyscy przyszli się tutaj dobrze bawić. Niektórzy nawet zapłacili za wstęp :-)

4. Nie uprzedzaj, "A teraz powiem coś śmiesznego". Takie wprowadzenie to rezygnacja z zaskoczenia, które jest podstawowym elementem humoru. Poza tym, słuchacze sami ocenią czy Twoja historia jest zabawna.

5. Nie zaczynaj wystąpienia od dowcipu. Ludzie wiedzą, że opowiadanie żartu na początku prezentacji to ulubiona metoda mówców, więc są przygotowani na takie "zaskoczenie". Zaskocz ich na końcu :-)

Razem weselej

Słuchanie Twoich słów jest doświadczeniem indywidualnym. Śmianie się w grupie jest już doświadczeniem zbiorowym. Zbiorowy i spontaniczny śmiech jest prostą metodą budowania poczucia wspólnoty. Słuchacze śmiejący się z tego co powiedziałeś robią to jako grupa. Śmiech staje się spoiwem budującym więź porozumienia.

Kiedy ludzie się śmieją patrzą czy inne osoby w grupie także czują się rozbawione. Utwierdzają się tym samym w słuszności swej reakcji. W takich chwilach uśmiechy na twarzach innych ludzi jeszcze bardziej poprawiają nasze samopoczucie.

Wspólny śmiech to także komunikacja z mówcą. Potwierdzenie, że ludzie zgadzają się z tym co mówi oraz komunikat, "Tak. Słucham Ciebie. A ponieważ inni też się śmieją, to znaczy, że Cię słuchają, a to znaczy, że mówisz ciekawie."

Jeżeli w czasie prezentacji ludzie nie będą głośno i szczerze się śmiać, nie musisz od razu w panice szukać numeru telefonu do Czarka Pazury. Wystarczy jeśli trochę się zrelaksujesz, rozglądniesz wokół i na pewno znajdziesz inspirację do oryginalnego żartu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Kontakt

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *