Dobre wystąpienia publiczne i prezentacje są zbudowane wokół jednej idei.
Idea może być skomplikowana, ale musi być jedna, spójna i zrozumiała. Oczywiście – najlepiej jeśli jest także dobra.
Idea to specyficzna struktura umysłowa, która porządkuje i daje znaczenie naszym zewnętrznym doświadczeniom i informacjom.
Celem wystąpienia publicznego lub prezentacji jest zatem pomoc słuchaczom w uporządkowaniu i zrozumieniu ich doświadczeń i informacji – tych, które już mają i tych, które przekazuje prelegent.
Przekazywanie informacji – nawet bardzo ciekawych, wiarygodnych i pożytecznych – to za mało. Ludzie sami mogą zdobyć potrzebne dane. Prelegent powinien pomóc je uporządkować i ocenić ich wartość.
Idea idei nierówna
Nie wszystkie idee, pomysły i koncepcje są tak samo dobre. Niektóre – mam niestety wrażenie, że coraz więcej – są zwariowane, niedorzeczne i z gruntu fałszywe. Popularność nie potwierdza ich prawdziwości. Niemądre pomysły powtarzane w Internecie i głupich programach telewizyjnych nadal są tylko niemądrymi pomysłami.
Oto trzy podstawowe pytania testujące wartość nowej idei przed prezentacją lub wystąpieniem publicznym:
1. Jakie mamy dowody?
Jakie doświadczenia, obserwacje lub informacje mamy do dyspozycji? Skąd wiemy, że są dokładne? Jak bardzo możemy im zaufać? Z jakich źródeł korzystamy? Czy mamy dostęp do innych niezależnych źródeł, które potwierdzają nasze dane? Czy ktoś kwestionuje posiadane przez nas dowody?
2. Jakie mamy założenia?
Założenie to teoretycznie prawdziwa hipoteza, której z powodu braku jednoznacznych dowodów nie można zdecydowanie potwierdzić lub odrzucić. Naszym zadaniem jest sporządzenie katalogu wszystkich hipotez i ich omówienie – oraz zdecydowanie, które są prawdziwe.
Założenia zwykle prowadzą do konkluzji. Jeżeli przyjmiemy fałszywe, niedokładne lub mylące założenie, nie będziemy mogli wyciągnąć prawidłowych wniosków.
3. Czy idea jest logiczna?
Logiczne myślenie polega na połączeniu wszystkich elementów w jasny, czytelny i zrozumiały sposób. Najczęściej popełniane błędy to: 1. fałszywy wniosek o relacjach przyczynowo-skutkowych (post hoc ergo propter hoc ), 2. fałszywa dychotomia, 3. myślenie życzeniowe i 4. argumentacja ad hominem.
Jak oceniasz wartość nowej idei, którą chcesz przedstawić w prezentacji lub wystąpieniu publicznym? Napisz o tym w komentarzu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz