sobota, 15 stycznia 2011

Era uwagi - część 2/2

W pierwszej części artykułu jak utrzymać uwagę słuchaczy w czasie wystąpienia publicznego podałem pięć porad: 1. bądź bezpośredni, 2. nie zasypuj faktami i liczbami, 3. dbaj o kontakt wzrokowy z całą salą, 4. zmieniaj tempo wystąpienia, 5. daj słuchaczom czas na przemyślenie Twoich słów.

Dziś pięć kolejnych sugestii.

1. Audytorium jako grupa testowa.

Wybierz kilka osób i przeprowadź krótki sondaż. Wykorzystaj wyniki do zilustrowania Twojej tezy. Dodaj szczyptę humoru. Na przykład, kto lubi koty, kto woli psy? Co dobrego koty powiedzą o psach, co psy podziwiają w kotach? Co o tym wszystkim myślą myszy?

Ja zwykle przeprowadzam krótki sondaż o zarządzaniu zmianą. Uczestników zabawy pytam ile razy zmieniali miejsce zamieszkania i pracę, ile razy się zakochiwali i odkochiwali. W zależności od wyników każdy trafia do jednej z trzech kategorii: spacerowiczów, biegaczy lub sprinterów.

Sondaże ożywiają salę i wyzwalają pozytywne emocje - powinny być krótkie, sympatyczne, a wyniki proste w interpretacji.

2. Opowiadaj osobiste historie.

Nic nie robi mocniejszego wrażenia od dobrej historii. Ludzie mogą zapomnieć fakty i liczby. Mogą nie zapamiętać "10 rzeczy, o które należy zapytać dziennikarza przed wywiadem". Ale na długo utrwalą się w ich pamięci obrazy wywołane przez opowieści.

Używaj słów jak malarz korzysta z farb do stworzenia obrazu. Im bardziej sugestywne obrazy wywołasz w ich wyobraźni, tym lepiej.

Pozwól słuchaczom współtworzyć historię. Im bardziej poczują się zaangażowani, tym lepiej ją zapamiętają.

3. Bądź uczciwy.

Ludzie wiedzą kiedy mówisz prawdę i kiedy zmyślasz. Jesteś wiarygodny kiedy opowiadasz o sobie. Twoje życie jest pełne dramatycznych zakrętów. Obfituje we wzloty i upadki. Kilka razy miałeś wyjątkowego pecha, a jednak szczęście w końcu się uśmiechnęło.

Opowiadaj z pasją i taktem. Daruj sobie drastyczne opisy. Kiedy masz wątpliwości czy to, co chcesz powiedzieć jest stosowne, przećwicz to na znajomych.

4. Daj nadzieję.

Nie przedstawiaj świata w czarnych barwach. Bądź optymistą. Korzystaj z cytatów i historii, które podnoszą ludzi na duchu - daj im punkt oparcia. Przedstaw opinie i filozofie działania, które pomogą im w lepszym życiu.

Buduj dramaturgię wystąpienia tak, aby punkt kulminacyjny był jednocześnie zwrotem ku lepszemu rozwiązaniu - przedstaw jasny i pozytywny obraz.

5. Okaż troskę.

Ludzie potrafią wyczuć Twoje zrozumienie ich problemów. Jak? Ocenią to na podstawie tego co im powiesz i co zrobisz.

Twoi słuchacze to nie przybysze z obcej galaktyki tymczasowo zameldowani na Ziemi. Chodzą tymi samymi drogami, choć może jeżdżą nieco innymi samochodami. Zależy im na poczuciu bezpieczeństwa i równowagi, byciu potrzebnym i kochanym. Przepadają za wolnością i sukcesem. Nie obchodzi ich co wiesz zanim nie dowiedzą się ile Ciebie obchodzą.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Kontakt

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *