W pierwszej części artykułu jak utrzymać uwagę słuchaczy w czasie wystąpienia publicznego podałem pięć porad: 1. bądź bezpośredni, 2. nie zasypuj faktami i liczbami, 3. dbaj o kontakt wzrokowy z całą salą, 4. zmieniaj tempo wystąpienia, 5. daj słuchaczom czas na przemyślenie Twoich słów.
Dziś pięć kolejnych sugestii.
1. Audytorium jako grupa testowa.
Wybierz kilka osób i przeprowadź krótki sondaż. Wykorzystaj wyniki do zilustrowania Twojej tezy. Dodaj szczyptę humoru. Na przykład, kto lubi koty, kto woli psy? Co dobrego koty powiedzą o psach, co psy podziwiają w kotach? Co o tym wszystkim myślą myszy?
Ja zwykle przeprowadzam krótki sondaż o zarządzaniu zmianą. Uczestników zabawy pytam ile razy zmieniali miejsce zamieszkania i pracę, ile razy się zakochiwali i odkochiwali. W zależności od wyników każdy trafia do jednej z trzech kategorii: spacerowiczów, biegaczy lub sprinterów.
Sondaże ożywiają salę i wyzwalają pozytywne emocje - powinny być krótkie, sympatyczne, a wyniki proste w interpretacji.
2. Opowiadaj osobiste historie.
Nic nie robi mocniejszego wrażenia od dobrej historii. Ludzie mogą zapomnieć fakty i liczby. Mogą nie zapamiętać "10 rzeczy, o które należy zapytać dziennikarza przed wywiadem". Ale na długo utrwalą się w ich pamięci obrazy wywołane przez opowieści.
Używaj słów jak malarz korzysta z farb do stworzenia obrazu. Im bardziej sugestywne obrazy wywołasz w ich wyobraźni, tym lepiej.
Pozwól słuchaczom współtworzyć historię. Im bardziej poczują się zaangażowani, tym lepiej ją zapamiętają.
3. Bądź uczciwy.
Ludzie wiedzą kiedy mówisz prawdę i kiedy zmyślasz. Jesteś wiarygodny kiedy opowiadasz o sobie. Twoje życie jest pełne dramatycznych zakrętów. Obfituje we wzloty i upadki. Kilka razy miałeś wyjątkowego pecha, a jednak szczęście w końcu się uśmiechnęło.
Opowiadaj z pasją i taktem. Daruj sobie drastyczne opisy. Kiedy masz wątpliwości czy to, co chcesz powiedzieć jest stosowne, przećwicz to na znajomych.
4. Daj nadzieję.
Nie przedstawiaj świata w czarnych barwach. Bądź optymistą. Korzystaj z cytatów i historii, które podnoszą ludzi na duchu - daj im punkt oparcia. Przedstaw opinie i filozofie działania, które pomogą im w lepszym życiu.
Buduj dramaturgię wystąpienia tak, aby punkt kulminacyjny był jednocześnie zwrotem ku lepszemu rozwiązaniu - przedstaw jasny i pozytywny obraz.
5. Okaż troskę.
Ludzie potrafią wyczuć Twoje zrozumienie ich problemów. Jak? Ocenią to na podstawie tego co im powiesz i co zrobisz.
Twoi słuchacze to nie przybysze z obcej galaktyki tymczasowo zameldowani na Ziemi. Chodzą tymi samymi drogami, choć może jeżdżą nieco innymi samochodami. Zależy im na poczuciu bezpieczeństwa i równowagi, byciu potrzebnym i kochanym. Przepadają za wolnością i sukcesem. Nie obchodzi ich co wiesz zanim nie dowiedzą się ile Ciebie obchodzą.
Szkolenia z prezentacji i wystąpień publicznych. Bo to, co mówisz może zmienić świat. Tel. 77 441 40 14.
Blog o skutecznych prezentacjach i wystąpieniach publicznych
Strona główna » wystąpienia publiczne » Era uwagi - część 2/2
sobota, 15 stycznia 2011
Era uwagi - część 2/2
Autor:
Bogusław Feliszek
o
08:00
Wyślij pocztą e-mailWrzuć na blogaUdostępnij w XUdostępnij w usłudze FacebookUdostępnij w serwisie Pinterest
Kategorie:
ekspert,
prezentacje,
wystąpienia publiczne
Ekspert zarządzania komunikacją kryzysową, konsultant public relations, trener medialny. Autor ponad 1,700 artykułów o PR, zarządzaniu ryzykiem i kryzysem, strategicznej komunikacji kryzysowej, komunikacji online, relacjach z mediami, wystąpieniach publicznych i pisaniu informacji prasowych. W poprzednim życiu poławiacz pereł. Nie lubi miejsca w samolocie daleko od wyjścia. Ulubiona książka: właśnie ją czyta :-)
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz