środa, 11 stycznia 2012

Jak zniechęcić publiczność w 10 sekund

Pierwsze zdanie prezentacji to chwila kiedy wszyscy słuchają Ciebie z największą atencją. To najlepszy moment, żeby zdobyć uwagę i zjednać sobie sympatię publiczności. Niestety, nie wszyscy mówcy biorą to sobie do serca.

Oto 6 typowych sytuacji kiedy prelegenci zniechęcają do siebie słuchaczy już w pierwszych słowach wystąpienia:

1. Pokaż, że jesteś nieprzygotowany.

a. "Miałem za mało czasu na dokładne przestudiowanie tematu."

b. "Nie miałem czasu, żeby wszystko przygotować, więc będę musiał trochę improwizować."

c. "Ile mamy czasu?"

d. "Czy ktoś wie jak włącza się projektor?"

2. Powiedz coś bez znaczenia.

a. "Temat nie jest zbyt ciekawy, więc proszę nie spodziewać się rewelacji."

b. "Naprawdę cieszę się, że mogę tu dzisiaj być."

c. "Czy mikrofon jest włączony?"

d. "Wszyscy mnie znają i wiedzą czym się zajmuję..."

3. Przepraszaj bez powodu.

a. "Nie czuję się najlepiej, więc proszę nie spodziewać się fajerwerków."

b. "Nie jestem najlepszym mówcą, ale..."

c. "Wiem, że poprzedni prelegent jest dużo lepszy ode mnie, więc z góry przepraszam..."

d. "Nie wiem gdzie zawieruszyłem notatki."

4. Powiedz publiczności, że jesteś zdenerwowany.

a. "To moje pierwsze wystąpienie publiczne i nie wiem jak sobie poradzę!"

b. "Proszę o wyrozumiałość, bo bardzo się denerwuję!"

c. "Czuję jak drżą mi ręce z emocji."

d. "Czy mogę prosić o szklankę wody?"

5. Powiedz publiczności, że nie warto Ciebie słuchać.

a. "Wszystko co powiem jest w materiałach, które rozdam na koniec."

b. "To nie jest główna dziedzina moich zainteresowań."

c. "Nie mam ze sobą najnowszych wyników badań."

d. "Właściwie wszystko już powiedział mój przedmówca..."

6. Obniż poziom oczekiwań publiczności.

a. "To było znakomite wprowadzenie. Nie wiem czy zasługuję na takie komplementy.

b. "Nie jestem dziś w olimpijskiej formie."

c. "Piotr Nowak, wyśmienity prelegent, który pierwotnie miał tu wystąpić, musiał zająć się innym projektem i poprosił mnie o zastępstwo. Nie jestem takim wytrawnym mówcą jak on. Proszę o cierpliwość."

d. "Wiem, że to, co powiem nie jest ani oryginalne ani odkrywcze..."

Konkluzja

Dobry początek buduje wiarygodność i wzbudza zainteresowanie. Przygotowując wystąpienie warto dobrze przemyśleć i przećwiczyć pierwsze zdanie jakie usłyszy publiczność.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Kontakt

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *