poniedziałek, 19 listopada 2012

Każda prezentacja to jedno przesłanie

Najlepsze prezentacje i wystąpienia publiczne zbudowane są wokół pojedynczej idei – jednej nowej i dobrej koncepcji.

Pomysł może być prosty lub złożony, wyrafinowany lub stereotypowy, filozoficzny lub praktyczny. Może mieć poważne i szerokie implikacje lub służyć rozwiązaniu jednego problemu. Może zaciekawić ogromną publiczność lub bardzo wąską grupę odbiorców.

Ale musi jakoś odmienić życie ludzi – zmienić ich opinie, nastawienie lub działanie.

Zanim rozpoczniesz przygotowania – długo przed uruchomieniem PowerPointa i wyborem ilustracji do slajdów – zastanów się co będzie Twoją myślą przewodnią.

Zadaj sobie dziesięć pytań:

1. Jakie jest sedno tego, o czym chcesz mówić? Jak to streścisz w jednym zdaniu?

2. Czego nowego musi dowiedzieć się publiczność? Co ma zapamiętać?

3. Co Cię zaskoczyło w czasie dokumentacji tematu? Dlaczego? Nadal Cię to intryguje?

4. Jaka anegdota lub metafora ujmie sedno tematu? Z jakim przedmiotem lub działaniem się kojarzy? Jaki cytat najlepiej tłumaczy sedno pomysłu?

5. Jakiego problemu dotyczy Twój pomysł? Co jest jego źródłem: idee, wydarzenia, ludzie? Jakie nowe problemy mogą się jeszcze pojawić?

6. Czy Twój pomysł można skojarzyć z jakąś konkretną osobą? Czy jej życie i/lub praca dobrze ilustruje sedno pomysłu? Kto odczuje (pozytywnie lub negatywnie) skutki wprowadzenia pomysłu w życie?

7. Jakie są główne elementy pomysłu i jak są ze sobą połączone?

8. Jaki kształt ma Twój pomysł? Gdybyś miał go narysować na serwetce lub tablicy, czy byłaby to piramida, schody, koncentryczne koła, kręta droga, wysoka góra, przeciwne siły?

9. Jaki jest Twój stosunek do tego pomysłu? Będziesz go bronić "jak niepodległości" czy jesteś otwarty na nowe propozycje?

10. Jakie pytania nadal pozostają bez odpowiedzi?

Jakie pytania zadajesz sobie przygotowując koncepcję wystąpienia publicznego lub prezentacji? Napisz o tym w komentarzu.

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza

Kontakt

Nazwa

Adres e-mail *

Wiadomość *