środa, 20 września 2017

Emocje w prezentacjach

Jak każdy na pewno oglądasz reklamy. Być może niektóre pamiętasz. Na przykład takie, w których ktoś prosi Cię o pomoc.

Na ekranie telewizora lub komputera widzisz smutne psy i koty. Wzruszające zdjęcia zwierząt bez domu chwytają za serce.

Organizacje charytatywne i firmy konsumenckie są mistrzami w perswazji. Wiedzą, że emocje są często silniejsze od faktów.

Konkretne dane w prezentacji są ważne. One tworzą podstawę przekazu. Ale racjonalne argumenty to tylko jeden rodzaj treści. Drugim są emocje – opowieści, humor i obrazy. Emocjonalne treści motywują do działania silniej niż fakty.

Dlaczego zatem w tylu prezentacjach brakuje emocji? Być może decydują względy praktyczne. Publiczność czeka na konkrety. Być może decyduje tradycja ("bo u nas tak to się robi"), która nie zachęca do eksperymentów i zmian.

A może większość prelegentów po prostu nie wie, że same fakty i liczby nie wystarczą do zrobienia skutecznej prezentacji.

Oto trzy powody dlaczego emocje są ważne w prezentacjach:

1. Emocje poprawiają kontakt z publicznością.

Ludzie nie chcą słuchać zimnego wykładu, ale prawdziwego człowieka. Pokaż, że jesteś taki jak oni – potrafisz się śmiać, wzruszyć lub zasmucić.

2. Emocje pomagają publiczności zapamiętać informacje.

Jeśli zapytam Cię o ulubioną książkę, pomyślisz o tej, którą najmocniej przeżyłeś. Podobnie jest ze wspomnieniami z dzieciństwa. Na pewno zastanawiasz się dlaczego pamiętasz pewne drobne fakty. Odpowiedź jest prosta: zawsze towarzyszyły im silne emocje (pozytywne lub negatywne).

3. Emocje motywują do działania.

Fakty mogą zaciekawić. Może nawet zainspirować. Ale do działania najlepiej zachęcają emocje. Nie muszę tego tłumaczyć temu kto choć raz był zakochany lub oblał ważny egzamin na studiach.

Oto 4 porady jak wykorzystać emocje w prezentacjach:

1. Szczerość emocji

Pokazuj tylko to, co naprawdę czujesz. Możesz te emocje trochę wyolbrzymić, ale nie udawaj. Jesteś prelegentem a nie hochsztaplerem.

2. Mieszanka emocji

Maksymalny efekt daje skontrastowanie emocji, na przykład jeśli za chwilę chcesz powiedzieć coś smutnego, postaraj się najpierw rozbawić publiczność. Trochę światła i trochę cienia, trochę ciepła i trochę zimna – w krótkich odstępach.

3. Negatywne emocje

Negatywne emocje, na przykład gniew lub smutek, robią mocne wrażenie, ale ostrożnie – za dużo negatywów może wywołać dyskomfort.

4. Pozytywny akcent

Nie kończ prezentacji pesymistycznie. Jeśli powiedziałeś coś smutnego, na przykład opowiedziałeś o dokuczliwym problemie, pokaż jego rozwiązanie lub przynajmniej drogę wyjścia. Daj ludziom nadzieję. Zadbaj, żeby na koniec prezentacji poczuli się lepiej niż na początku.

Konkluzja

Nie namawiam do puszczania na prezentacjach romantycznych piosenek czy pokazywania slajdów ze schroniska dla zwierząt. Doceniam wagę konkretów.

Fakty i liczby są ważne, ale jeśli chcesz ludzi poruszyć i zachęcić do działania, musisz wymieszać je z emocjami – na początku, w środku i konkluzji prezentacji.

Jeśli potrzebujesz pomocy w przygotowaniu prezentacji, prosimy o kontakt. Nasz telefon: 77 441 40 14.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Kontakt

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *