niedziela, 30 września 2012

Jak wybrać temat prezentacji

Wyobraź sobie, że za dwa tygodnie masz prezentację na prestiżowej konferencji. Dostałeś wolną rękę w doborze tematu.

Jest super? Nie, bo zaczyna dręczyć Cię pytanie – jaki wybrać temat wystąpienia?

Wiadomo, że musisz mówić o tym na czym się znasz. Ale Twoja wiedza i doświadczenie są bardzo szerokie. Na co się zdecydować?

Wybierając temat prezentacji opowiedz na trzy pytania:

1. Czy mam ekspercką wiedzę na ten temat?

Nie musisz być alfą i omegą w tym temacie, ale musisz wiedzieć więcej niż publiczność. Twoja wiedza nie może ograniczać się do tego, co planujesz powiedzieć – musisz być także gotowy do przekonujących odpowiedzi na pytania na koniec wystąpienia.

2. Czy potrafię mówić o tym z pasją?

Energia i pasja w przekazywaniu wiedzy wzmocnią siłę przekazu. Postura, gestykulacja, oczy i mimika są bardziej przekonujące kiedy mówisz o czymś co sprawia Ci przyjemność. Potrafisz mówić z żarem w oczach przez pół godziny o życiu emocjonalnym pierwotniaków?

3. Czy temat zaciekawi publiczność?

Jeśli słuchacze nie są zainteresowani tematem, mogą zdarzyć się dwie rzeczy: 1. nie przyjdą, lub 2. przyjdą, ale nie będą słuchać. W obydwu przypadkach marnujesz czas. Publiczność musi dostrzec w temacie wystąpienia jakąś praktyczną wartość.

Torba z ciekawymi tematami

Powiedzmy, że masz torbę z milionem ciekawych tematów. W oparciu o odpowiedzi na te trzy pytania możesz umieścić każdy w jednej z siedmiu grup – tylko jedna pokaże najlepszy temat Twojego wystąpienia.

1. Idealny temat prezentacji

Masz bogatą wiedzę na ten temat i chętnie o tym mówisz. Publiczność też to interesuje. Idealna kombinacja – każdy rozsądny prelegent sięga po tematy z tej grupy.

Ale co zrobić kiedy nie masz swobody w doborze tematu i niestety nie pasuje on do pierwszej grupy?

Czy to znaczy, że jesteś skazany na porażkę? Czasem tak, czasem nie.

Oto jak można rozwiązać ten kłopot.

2. Ciekawy temat, na który nie potrafisz mówić z przekonaniem

Plusy: Masz solidną wiedzę i publiczność chce, żebyś się nią podzielił.

Minusy: Temat Cię nie pociąga.

Czy możesz zmienić go na temat do 1. grupy?

Przypomnij sobie dlaczego zostałeś ekspertem w tej dziedzinie i spróbuj odświeżyć tamte emocje.

Spójrz na temat prezentacji oczami publiczności. Oni nic lub prawie nic nie wiedzą. Jeśli Ciebie już nic w nim nie interesuje, zapytaj ludzi co w nim widzą. Odpowiedzi pokażą czego nie wiedzą – a Ty potrafisz rozwiązać ten problem!

3. Ciekawy temat dla innej grupy słuchaczy

Plusy: Masz ekspercką wiedzę i chętnie się nią dzielisz z każdym kto Cię wysłucha.

Minusy: Niestety, Twoi słuchacze nie pasują do tej kategorii.

Czy możesz zmienić go na temat do 1. grupy?

Możesz wybrać jedno z dwóch rozwiązań:

a. Przekonaj publiczność, że warto zająć się tym tematem. Poszukaj punktów stycznych pomiędzy tematem i tym co interesuje słuchaczy.

b. Zachowaj temat na inną okazją dla innej publiczności. Na pewno jest gdzieś grupa, która zechce Cię posłuchać – musisz tylko ją znaleźć.

4. Fascynujący temat, o którym nic nie wiesz

Plusy: Razem ze swoją publicznością pałacie ogromną chęcią lepszego poznania tematu.

Minusy: Niestety, nie wiesz wystarczająco dużo, żeby powiedzieć coś nowego i sensownego. Jest też ryzyko, że słuchacze wiedzą więcej od Ciebie!

Czy możesz zmienić go na temat do 1. grupy?

Stoisz na bardzo grząskim gruncie, ale masz dwa rozwiązania:

a. Poszerz swoją wiedzę na ten temat. Nie zrobisz tego z dnia na dzień, ale dzięki ciekawości (której w tej grupie nie brakuje) nie zabraknie motywacji, żeby dopiąć swego.

b. Przyznaj się, że nie wiesz wszystkiego i zmień format prezentacji na dyskusję. Poprowadź debatę w grupie, w której razem ustalicie listę problemów, zaproponujecie rozwiązania i wspólnie wybierzecie najlepsze pomysły.

5. Temat, który powinien przedstawić inny ekspert

Plusy: Publiczność jest nastawiona entuzjastycznie do tematu.

Minusy: Temat nie inspiruje Cię intelektualnie i nie pobudza emocjonalnie.

Czy możesz zmienić go na temat do 1. grupy?

Raczej nie – i to przez długi czas. Trudno zagłębić się w temat, do którego nie masz serca. Z drugiej strony, do pasji potrzeba minimum wiedzy.

Nic na siłę – zostaw ten temat innemu ekspertowi jeśli zależy Ci na dobrej reputacji.

6. Temat, który nie interesuje nawet Ciebie

Plusy: Jesteś ekspertem w tym temacie.

Minusy: Nikogo to nie interesuje – ani Ciebie ani publiczność.

Czy możesz zmienić go na temat do 1. grupy?

Szkoda czasu i energii. Jest jeszcze tyle innych ciekawych tematów...

7. Osobista pasja, ale nie nadaje się na temat wystąpienia

Plusy: Jesteś całkowicie pochłonięty tym tematem.

Minusy: Nie jesteś jeszcze ekspertem i publiczność nie dzieli Twojej fascynacji.

Czy możesz zmienić go na temat do 1. grupy?

Dlaczego nie? Pasja daje ogromną motywację, która zachęca do poszerzania i pogłębiania wiedzy i przekazania tej pozytywnej energii publiczności. Tematy z tej grupy odniosą większy sukces od propozycji z grupy 5 i 6.

Konkluzja

Jak wybrać temat wystąpienia?

1. Przygotuj listę tematów, o których chciałbyś mówić – jakichkolwiek tematów. Mogą to być także tematy wystąpień innych ekspertów.

2. Każdy temat dodaj do jednej z siedmiu grup odpowiadając na trzy pytania:

a. Czy mam ekspercką wiedzę na ten temat?

b. Czy potrafię mówić o tym z pasją?

c. Czy publiczność zainteresuje ten temat?

3. Najlepszymi kandydatami są tematy z 1. grupy. Jeśli jest pusta, sprawdź kolejno grupy 2., 3., oraz 4. – i zastanów się co zrobić, żeby pasowały do 1. grupy.

Jak wybierasz tematy swoich prezentacji? Napisz o tym w komentarzu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Kontakt

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *