Jak kilka razy już wspominałem, najtrudniejszą – i bardzo ryzykowną – rzeczą dla mówcy jest odczytanie wystąpienia z kartki tak, żeby publiczność nie zapadła w głęboki sen. Nie znam szefa, który potrafiłby bez przygotowania rewelacyjnie przeczytać swoje wystąpienie.
Oto kilka porad dla osób, które są absolutnie przekonane, że muszą odczytać przed publicznością tekst z kartki:
1. Przeczytaj kilka razy spokojnie i uważnie cały tekst wystąpienia.
2. Ułóż słowa na kartce tak, żebyś z łatwością mógł je odczytać na stojąco – pamiętaj, że litery widzisz wtedy z większej odległości.
3. Każdy akapit tekstu powinien zaczynać się i kończyć na tej samej stronie.
4. Odczytaj wystąpienie kilka razy na głos.
5. Usuń słowa, których wypowiadanie sprawia Ci kłopot.
6. Czytaj akapit po akapicie i staraj się zapamiętać jego najważniejsze myśli.
7. Nie ucz się akapitów na pamięć, ale zapamiętaj jak są ułożone zdania i co jest w nich istotne – jeden rzut oka wystarczy, żeby przypomnieć sobie całość.
8. Zastanów się jakie EMOCJE wywołują kluczowe słowa i wyrażenia.
9. Odczytaj wystąpienie przed znajomym lub kolegą z pracy starając się utrzymać jak najdłużej kontakt wzrokowy.
10. Poproś słuchacza, żeby ze stoperem w dłoni zmierzył ile czasu spoglądasz w notatki i ile patrzysz na niego.
11. Ćwicz aż kolega stwierdzi, że zerkanie w notatki zajmuje Ci nie więcej niż 10% czasu wystąpienia.
Czytanie wystąpienia z kartki to nie zadanie dla słabych i leniwych mówców.
Decyzja o odczytaniu wystąpienia przypomina zamianę porannego joggingu na bieg maratoński. Tak, można to zrobić, ale po długim przygotowaniu i regularnym treningu.
Szkolenia z prezentacji i wystąpień publicznych. Bo to, co mówisz może zmienić świat. Tel. 77 441 40 14.
Blog o skutecznych prezentacjach i wystąpieniach publicznych
Strona główna » wystąpienia publiczne » Maraton czytania
sobota, 17 grudnia 2011
Maraton czytania
Autor:
Bogusław Feliszek
o
08:00
Wyślij pocztą e-mailWrzuć na blogaUdostępnij w XUdostępnij w usłudze FacebookUdostępnij w serwisie Pinterest
Kategorie:
emocje,
szkolenie,
wystąpienia publiczne
Ekspert zarządzania komunikacją kryzysową, konsultant public relations, trener medialny. Autor ponad 1,700 artykułów o PR, zarządzaniu ryzykiem i kryzysem, strategicznej komunikacji kryzysowej, komunikacji online, relacjach z mediami, wystąpieniach publicznych i pisaniu informacji prasowych. W poprzednim życiu poławiacz pereł. Nie lubi miejsca w samolocie daleko od wyjścia. Ulubiona książka: właśnie ją czyta :-)
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz