Prezentacja musi być żywa, plastyczna i sugestywna.
Bez mocnego, atrakcyjnego i przekonującego przesłania nie ma co marzyć o sukcesie.
Prowadziłem niedawno szkolenie dla inżyniera, który bez skutku szukał sponsora dla swojego wynalazku. Był miłym i energicznym człowiekiem, ale to, co opowiadał o swoim patencie nie było ani ciekawe ani klarowne. Brakowało mu siły przekonywania.
Mówił na przykład tak: "Mój wynalazek ułatwi pomiar zmian temperatury na dnie morza."
Taki ogólny opis nie brzmi zachęcająco. Przekonujący przekaz sięga głębiej – jest czytelny, żywy i zajmujący.
Zdradzę jeden sekret z naszych szkoleń z prezentacji i wystąpień publicznych. Kiedy ćwiczymy prezentację lub wystąpienie w kółko powtarzam trzy pytania:
1. Co z tego wynika?
2. Dlaczego to ważne?
3. Kogo to interesuje?
Oto jak zmieniał się przekaz inżyniera w czasie tego ćwiczenia:
1. przekaz: "Mój wynalazek ułatwi pomiar zmian temperatury na dnie morza."
(Co z tego wynika? Dlaczego to ważne? Kogo to interesuje?)
2. przekaz: "Te wykresy pokazują ogromne różnice temperatury. Wcześniej nie mogliśmy robić tak dokładnych pomiarów!"
(Co z tego wynika? Dlaczego to ważne? Kogo to interesuje?)
3. przekaz: "To ułatwia dokonywanie dokładnych pomiarów na dnie morza i wykonanie mapy anomalii."
(Co z tego wynika? Dlaczego to ważne? Kogo to interesuje?)
4. przekaz: "Możemy dokładniej zlokalizować złoża ropy naftowej na dnie morza za dużo mniejsze pieniądze."
Aha. To ciekawe! Rozumiem.
Tak wygląda wyraźny, plastyczny i sugestywny przekaz. Teraz możesz poprosić sponsora o fundusze.
Perswazyjny przekaz w prezentacji https://t.co/3bd1tqp4S4 #perswazja #pr #prezentacje
— Pressentacje (@pressentacje) 30 lipca 2016
Jeśli chcesz zaangażować ludzi, musisz mówić jasno i podawać plastyczne przykłady. Wiele osób o tym zapomina, bo brakuje im dystansu do tematu i wszystko wydaje im się oczywiste.
1. Przykład: Właściciel agencji PR na prezentacji oferty nowemu klientowi.
1. poziom: "Świadczymy usługi na najwyższym poziomie i mamy najlepszych pracowników."
(Każdy tak mówi. Co z tego wynika? Dlaczego to ważne? Kogo to interesuje?)
2. poziom: "W naszej agencji PR uważnie słuchamy klientów, żeby poznać ich potrzeby."
(Co z tego wynika? Dlaczego to ważne? Kogo to interesuje?)
3. poziom: "Mówiąc o najlepszych ludziach mam na myśli to, że potrafimy wprowadzić w życie najlepsze pomysły."
(Co z tego wynika? Dlaczego to ważne? Kogo to interesuje?)
4. poziom: "Nie tylko oferujemy kreatywne rozwiązania PR, ale to, co robimy przynosi mierzalne efekty dla naszych klientów."
Zwróć uwagę jak zmieniał się główny przekaz.
2. Przykład: Kierownik kadr o bhp w pracy.
1. przekaz: "Pamiętajcie o bhp."
(Mamy tyle innych spraw na głowie. Co z tego wynika? Dlaczego to ważne? Kogo to interesuje?)
2. przekaz: "Takie są przepisy."
(Co z tego wynika? Dlaczego to ważne? Kogo to interesuje?)
3. przekaz: "Żeby nie było wypadków w pracy."
(Co z tego wynika? Dlaczego to ważne? Kogo to interesuje?)
4. przekaz: "Bo skutki wypadków rujnują życie zawodowe i osobiste. Cierpią nie tylko poszkodowani, ale także ich rodziny, w tym dzieci."
3. przykład: Prezes stowarzyszenia branżowego szukający nowych członków.
1. przekaz: "Zapiszcie się do naszego stowarzyszenia."
(Co z tego wynika? Dlaczego to ważne? Kogo to interesuje?)
2. poziom: "Żeby wzmocnić branżę."
(Co z tego wynika? Dlaczego to ważne? Kogo to interesuje?)
3. poziom: "Dla osobistych korzyści (lepsza reputacja, nowe kontakty biznesowe, zdobycie nowej wiedzy)."
(Co z tego wynika? Dlaczego to ważne? Kogo to interesuje?)
4. poziom: "Żeby poprawić swoją pozycję na rynku i konkurować ze sobą na zdrowych zasadach."
Poproś znajomego, żeby w czasie przygotowania się do prezentacji lub wystąpienia publicznego często głośno pytał: "Co z tego wynika? Dlaczego to ważne? Kogo to interesuje?" Zobaczysz jak zmienia się to, co mówisz.
Twoja argumentacja będzie bardziej plastyczna, sugestywna i angażująca.
Jeśli potrzebujesz pomocy w przygotowaniu skutecznej prezentacji lub wystąpienia publicznego, prosimy o kontakt. Nasz telefon: 77 441 40 14.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz