sobota, 30 lipca 2016

Perswazyjny przekaz w prezentacji

Prezentacja musi być żywa, plastyczna i sugestywna.

Bez mocnego, atrakcyjnego i przekonującego przesłania nie ma co marzyć o sukcesie.

Prowadziłem niedawno szkolenie dla inżyniera, który bez skutku szukał sponsora dla swojego wynalazku. Był miłym i energicznym człowiekiem, ale to, co opowiadał o swoim patencie nie było ani ciekawe ani klarowne. Brakowało mu siły przekonywania.

Mówił na przykład tak: "Mój wynalazek ułatwi pomiar zmian temperatury na dnie morza."

Taki ogólny opis nie brzmi zachęcająco. Przekonujący przekaz sięga głębiej – jest czytelny, żywy i zajmujący.

Zdradzę jeden sekret z naszych szkoleń z prezentacji i wystąpień publicznych. Kiedy ćwiczymy prezentację lub wystąpienie w kółko powtarzam trzy pytania:

1. Co z tego wynika?

2. Dlaczego to ważne?

3. Kogo to interesuje?

Oto jak zmieniał się przekaz inżyniera w czasie tego ćwiczenia:

1. przekaz: "Mój wynalazek ułatwi pomiar zmian temperatury na dnie morza."

(Co z tego wynika? Dlaczego to ważne? Kogo to interesuje?)

2. przekaz: "Te wykresy pokazują ogromne różnice temperatury. Wcześniej nie mogliśmy robić tak dokładnych pomiarów!"

(Co z tego wynika? Dlaczego to ważne? Kogo to interesuje?)

3. przekaz: "To ułatwia dokonywanie dokładnych pomiarów na dnie morza i wykonanie mapy anomalii."

(Co z tego wynika? Dlaczego to ważne? Kogo to interesuje?)

4. przekaz: "Możemy dokładniej zlokalizować złoża ropy naftowej na dnie morza za dużo mniejsze pieniądze."

Aha. To ciekawe! Rozumiem.

Tak wygląda wyraźny, plastyczny i sugestywny przekaz. Teraz możesz poprosić sponsora o fundusze.

Jeśli chcesz zaangażować ludzi, musisz mówić jasno i podawać plastyczne przykłady. Wiele osób o tym zapomina, bo brakuje im dystansu do tematu i wszystko wydaje im się oczywiste.

1. Przykład: Właściciel agencji PR na prezentacji oferty nowemu klientowi.

1. poziom: "Świadczymy usługi na najwyższym poziomie i mamy najlepszych pracowników."

(Każdy tak mówi. Co z tego wynika? Dlaczego to ważne? Kogo to interesuje?)

2. poziom: "W naszej agencji PR uważnie słuchamy klientów, żeby poznać ich potrzeby."

(Co z tego wynika? Dlaczego to ważne? Kogo to interesuje?)

3. poziom: "Mówiąc o najlepszych ludziach mam na myśli to, że potrafimy wprowadzić w życie najlepsze pomysły."

(Co z tego wynika? Dlaczego to ważne? Kogo to interesuje?)

4. poziom: "Nie tylko oferujemy kreatywne rozwiązania PR, ale to, co robimy przynosi mierzalne efekty dla naszych klientów."

Zwróć uwagę jak zmieniał się główny przekaz.

2. Przykład: Kierownik kadr o bhp w pracy.

1. przekaz: "Pamiętajcie o bhp."

(Mamy tyle innych spraw na głowie. Co z tego wynika? Dlaczego to ważne? Kogo to interesuje?)

2. przekaz: "Takie są przepisy."

(Co z tego wynika? Dlaczego to ważne? Kogo to interesuje?)

3. przekaz: "Żeby nie było wypadków w pracy."

(Co z tego wynika? Dlaczego to ważne? Kogo to interesuje?)

4. przekaz: "Bo skutki wypadków rujnują życie zawodowe i osobiste. Cierpią nie tylko poszkodowani, ale także ich rodziny, w tym dzieci."

3. przykład: Prezes stowarzyszenia branżowego szukający nowych członków.

1. przekaz: "Zapiszcie się do naszego stowarzyszenia."

(Co z tego wynika? Dlaczego to ważne? Kogo to interesuje?)

2. poziom: "Żeby wzmocnić branżę."

(Co z tego wynika? Dlaczego to ważne? Kogo to interesuje?)

3. poziom: "Dla osobistych korzyści (lepsza reputacja, nowe kontakty biznesowe, zdobycie nowej wiedzy)."

(Co z tego wynika? Dlaczego to ważne? Kogo to interesuje?)

4. poziom: "Żeby poprawić swoją pozycję na rynku i konkurować ze sobą na zdrowych zasadach."

Poproś znajomego, żeby w czasie przygotowania się do prezentacji lub wystąpienia publicznego często głośno pytał: "Co z tego wynika? Dlaczego to ważne? Kogo to interesuje?" Zobaczysz jak zmienia się to, co mówisz.

Twoja argumentacja będzie bardziej plastyczna, sugestywna i angażująca.

Jeśli potrzebujesz pomocy w przygotowaniu skutecznej prezentacji lub wystąpienia publicznego, prosimy o kontakt. Nasz telefon: 77 441 40 14.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Kontakt

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *