czwartek, 17 grudnia 2015

Tylko 5 slajdów

Obserwuję w tym roku nowy trend polegający na maksymalnym ograniczeniu liczby slajdów na wewnętrznych prezentacjach. Nie więcej niż dziesięć, wystarczy siedem, maksimum pięć.

To dobrze czy źle? I o co chodzi?

Liczba pokazywanych slajdów rzadko wiąże się z jakością lub skutecznością wystąpienia. Jest praktycznie bez różnicy czy przez kwadrans pokażesz 15 slajdów czy tylko jeden. Nie ma uniwersalnego algorytmu przeliczającego czas prezentacji na liczbę slajdów.

Na 8-godzinnym szkoleniu medialnym wykorzystuję 40 slajdów. To dużo czy mało? Dla mnie w sam raz. Uczestnicy też są zadowoleni :)

Selekcja informacji

Każdy kto Cię prosi o ograniczenie liczby slajdów (szef, klient lub współpracownik) sugeruje dokładną selekcję przekazywanych informacji.

Treść nie jest wprost proporcjonalna do liczby slajdów. To nie jest tak jak w artykule prasowym – im więcej słów, tym więcej treści.

Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby treść godzinnej prezentacji zmieścić na 5 slajdach. I tak się właśnie teraz często robi.

Ogólny zarys i wnioski

Średni czas pokazywania jednego slajdu to podstawowy miernik w organizacji prezentacji. Przyjmuje się, żeby na jeden slajd poświęcić minimum minutę.

Jeśli masz 5 minut na przedstawienie strategii sprzedaży w przyszłym roku, to wiadomo, że nie zdążysz z omówieniem charakterystyki wszystkich produktów i dotychczasowych osiągnięć swoich 30 sprzedawców.

W 5 minut możesz zaprezentować tylko ogólną koncepcję i podstawowe wnioski – jeśli nikt nie będzie przeszkadzał.

Mniej slajdów

Szef, który stawia warunek pięciu slajdów oczekuje od Ciebie ogólnego zarysu i praktycznych wniosków. Łatwo powiedzieć, ale jak to zrobić?

Więcej slajdów? Nie ma problemu. Ale mniej? Jeszcze nikt nie stracił pracy za to, że pokazał za dużo slajdów.

Porozmawiaj z osobą zamawiającą prezentację o jej oczekiwaniach i celach. Zapytaj czego się chce dowiedzieć i co jest dla niej najważniejsze.

Jeśli uznasz, że w wyznaczonym czasie nie zdążysz przekazać wszystkich potrzebnych wiadomości, przygotuj pisemne materiały do rozdania po prezentacji. Możesz tam umieścić dodatkowe wykresy, statystyki i wyniki badań rynkowych.

Konkluzja

Tylko 5 slajdów = Tylko ogólny zarys i praktyczne wnioski.

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza

Kontakt

Nazwa

Adres e-mail *

Wiadomość *