Obserwuję w tym roku nowy trend polegający na maksymalnym ograniczeniu liczby slajdów na wewnętrznych prezentacjach. Nie więcej niż dziesięć, wystarczy siedem, maksimum pięć.
To dobrze czy źle? I o co chodzi?
Liczba pokazywanych slajdów rzadko wiąże się z jakością lub skutecznością wystąpienia. Jest praktycznie bez różnicy czy przez kwadrans pokażesz 15 slajdów czy tylko jeden. Nie ma uniwersalnego algorytmu przeliczającego czas prezentacji na liczbę slajdów.
Na 8-godzinnym szkoleniu medialnym wykorzystuję 40 slajdów. To dużo czy mało? Dla mnie w sam raz. Uczestnicy też są zadowoleni :)
Selekcja informacji
Każdy kto Cię prosi o ograniczenie liczby slajdów (szef, klient lub współpracownik) sugeruje dokładną selekcję przekazywanych informacji.
Treść nie jest wprost proporcjonalna do liczby slajdów. To nie jest tak jak w artykule prasowym – im więcej słów, tym więcej treści.
Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby treść godzinnej prezentacji zmieścić na 5 slajdach. I tak się właśnie teraz często robi.
Ogólny zarys i wnioski
Średni czas pokazywania jednego slajdu to podstawowy miernik w organizacji prezentacji. Przyjmuje się, żeby na jeden slajd poświęcić minimum minutę.
Jeśli masz 5 minut na przedstawienie strategii sprzedaży w przyszłym roku, to wiadomo, że nie zdążysz z omówieniem charakterystyki wszystkich produktów i dotychczasowych osiągnięć swoich 30 sprzedawców.
W 5 minut możesz zaprezentować tylko ogólną koncepcję i podstawowe wnioski – jeśli nikt nie będzie przeszkadzał.
Mniej slajdów
Szef, który stawia warunek pięciu slajdów oczekuje od Ciebie ogólnego zarysu i praktycznych wniosków. Łatwo powiedzieć, ale jak to zrobić?
Więcej slajdów? Nie ma problemu. Ale mniej? Jeszcze nikt nie stracił pracy za to, że pokazał za dużo slajdów.
Porozmawiaj z osobą zamawiającą prezentację o jej oczekiwaniach i celach. Zapytaj czego się chce dowiedzieć i co jest dla niej najważniejsze.
Jeśli uznasz, że w wyznaczonym czasie nie zdążysz przekazać wszystkich potrzebnych wiadomości, przygotuj pisemne materiały do rozdania po prezentacji. Możesz tam umieścić dodatkowe wykresy, statystyki i wyniki badań rynkowych.
Konkluzja
Tylko 5 slajdów = Tylko ogólny zarys i praktyczne wnioski.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz