poniedziałek, 15 czerwca 2015

Nie bądź niewolnikiem cudzej zapowiedzi

To było ponad 10 lat temu. Moje pierwsze wystąpienie publiczne dla dużej grupy. Na widowni blisko 200 osób. Zgodziłem się, żeby zapowiedź przygotował organizator konferencji.

Konferansjer wykorzystał informacje z biogramu na mojej stronie WWW. Miłe słowa, ale to był tekst pisany dla oka, nie dla ucha.

Potem duża dawka ogólnych informacji o temacie wystąpienia. Wszystkie dane z tego samego źródła, czyli mojej strony WWW. Miło, ale publiczność nie wiedziała dokładnie o czym będę mówił.

Ta cenna lekcja nauczyła mnie tego, co powtarzamy na wszystkich naszych szkoleniach z prezentacji i wystąpień publicznych: Sam napisz zapowiedź Twojego wystąpienia.

Wiele dobrych wystąpień dużo straciło na początku z powodu nudnego przedstawienia prelegenta. Dobra zapowiedź buduje pozytywne napięcie, określa oczekiwania i zachęca do słuchania. Zła zapowiedź? "No i co ja mam z tym zrobić?"

Ludzie, którzy prowadzą konferencje rzadko są profesjonalnymi mówcami. Najczęściej mało wiedzą o temacie Twojego wystąpienia. Kopiują Twój biogram z Internetu i odczytują go verbatim. Tak zebrane i przekazane informacje nie zwiększają – niestety – zainteresowania prelegentem i tym, co ma powiedzieć.

Nie zostawiaj przypadkowi tego, co publiczność usłyszy tuż przed Twoim wystąpieniem. Skontaktuj się z organizatorem imprezy. Powiedz, że sam napiszesz kilka ważnych zdań zapowiedzi. Nie spotkałem osoby, której to nie ucieszyło.

Przedstawienie eksperta nie polega na podaniu listy jego największych zawodowych sukcesów. Zapowiedź powinna wprowadzić publiczność w temat i nastrój wystąpienia oraz zachęcić do aktywnego słuchania przez pokazanie prelegenta jako najbardziej kompetentnej osoby do mówienia na ten temat. To krótka rozgrzewka przed tym, co czeka publiczność.

Konkluzja

Kiedy zastanawiasz się o czym chcesz powiedzieć w swoim wystąpieniu lub prezentacji zacznij od zwięzłej zapowiedzi. W ten prosty sposób poprawisz jakość i skuteczność całego występu.

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza

Kontakt

Nazwa

Adres e-mail *

Wiadomość *