czwartek, 11 września 2014

5 pytań o prezentacjach

1. Jak rozpocząć prezentację?

Nie wiesz jak rozpocząć prezentację? No to posłuchaj porad – kilku złych i jednej dobrej.

ZŁE PORADY

Szef public relations: "Zacznij od podziękowania organizatorowi za zaproszenie i powitaj najważniejsze osoby na sali według precedencji."

Dyrektor marketingu: "W pierwszym zdaniu przypomnij aktualny slogan reklamowy. Podaj też nowy numer telefonu do biura obsługi klienta."

Dyrektor działu nowych produktów: "Podaj lokalizacje wszystkich zakładów i adresy lokalnych przedstawicieli handlowych."

Twoja matka: "Podziękuj grzecznie za miłe przyjęcie i przedstawienie przez organizatora."

Twój głos wewnętrzny: "Witam serdecznie. Jak już państwo wiedzą nazywam się _______ i jestem tutaj po raz pierwszy. Bardzo się z tego powodu cieszę. Naprawdę to ogromny zaszczyt. Dziękuję za przepiękne przedstawienie mojej skromnej osoby. Chyba nie zasługuję na takie komplementy. Zanim przejdę do głównego tematu mojego wystąpienia, chciałbym podać najważniejsze daty z bardzo długiej historii naszej firmy, która powstała w 1937 roku."

DOBRA PORADA

Twoja publiczność: "Przestań zanudzać nas na śmierć! Nie interesuje nas jak się czujesz, przecież spotykamy się pierwszy raz. Wiemy jak się nazywasz i kim jesteś, więc nie musisz tego powtarzać. Nie jesteśmy ograniczeni umysłowo! Przestań mówić o sobie!!! Powiedz coś ciekawego i ważnego. Jeśli na samym początku pokażesz, że wiesz co nas interesuje i jakie mamy potrzeby, chętniej wysłuchamy dalszej części wystąpienia!"

2. Jeśli to mi pomaga w prezentacji, czy mogę trzymać w dłoni pióro lub długopis?

ZŁE PORADY

Twój doradca ds. wizerunku: "Pióro jest lepsze od długopisu – najlepiej jakieś duże i markowe."

Twój logopeda: "Pióro w dłoni? Nie widzę problemu. Możesz też włożyć ręce do kieszeni."

Twój psychoterapeuta: "Jeżeli to obniża stres i poprawia samopoczucie, myślę, że tak. Możesz też założyć rękawiczki."

Ty: "Nie wiem co robić z rękami w czasie prezentacji. Kiedy trzymam w dłoni pióro, nie jestem taki zdenerwowany i lepiej mi się mówi."

DOBRA PORADA

Twoja publiczność: "Po co pióro? Myślisz, że w czasie wystąpienia wpadnie Ci głowy jakiś genialny pomysł, który od razu musisz zapisać? Taki mądry jesteś? Może jeszcze weź sobie miotłę lub grabie? A może jednak zostaw wszystkie zabawki na stole i porozmawiaj z nami?"

3. Ile powinna trwać prezentacja?

Jak zwykle, najgorsze porady pochodzą od tych, którzy NIE siedzą na widowni.

ZŁE PORADY

Twoja sekretarka: "Pan/pani zawsze pięknie mówi. Ja mogę słuchać bez końca."

Doradca do spraw wizerunku: "Według badania przeprowadzonego w 1974 roku przez Wojskową Akademię Techniczną, idealna prezentacja powinna trwać 19 minut 25 sekund."

Kierownik działu komunikacji: "Im krócej, tym lepiej."

Ty: "Im szybciej się z tym uwinę, tym mniej okazji do popełnienia błędów."

DOBRA PORADA

Twoja publiczność: "Jeśli masz mówić nudno, skróć wystąpienie do minimum. Ale skąd ten brak wiary we własne siły? Skąd pesymizm? Jeśli będziesz przynudzać, przestaniemy słuchać po kilku minutach. Jeżeli jednak będziesz mówić ciekawie, na temat i z pasją, będziemy słuchać z otwartymi ustami przez kilka godzin!"

4. Czy ludzie mnie wyśmieją kiedy w czasie prezentacji będę rysować na tablicy?

ZŁE PORADY

Dyrektor marketingu: "Rysowanie markerem na tablicy? Nieprofesjonalne. Tylko video lub PowerPoint."

Dyrektor public relations: "Pracujemy nad wizerunkiem nowoczesnej firmy. Tablice i markery to przeżytek. PowerPoint jest najlepszy."

Ty: "Nie chcę rysować na oczach publiczności. Co ludzie sobie o mnie pomyślą jak się pomylę? Jeśli zdecyduję się na slajdy, mogę umieścić na nich wszystkie dane, rysunki i wykresy. To na pewno zrobi dobre wrażenie."

DOBRA PORADA

Twoja publiczność: "To coś nowego zobaczyć jak powstaje na naszych oczach rysunek, tabela lub wykres. Łatwiej też się słucha prelegenta, bo nie może jednocześnie narysować siedmiu różnokolorowych linii. Rysowanie zmusza go do połączenia tego, co tworzy z tym, co mówi. Rysunek nie musi być idealny. Jeśli rozumiemy co przedstawia, nie ma sprawy. A jeżeli przy okazji trochę się pośmiejemy, to tym lepiej :-)"

5. Jak zwiększyć sprzedaż dzięki prezentacji?

Najpierw przykłady najgorszych odpowiedzi na to pytanie. Na koniec odpowiedź słuchaczy – posłuchaj ich, bo to Twoi jedyni prawdziwi sędziowie.

ZŁE PORADY

Dyrektor marketingu: "Mów dużo o korzyściach, korzyściach i korzyściach!"

Dyrektor sprzedaży: "Zachęć do szybkiej decyzji! 70% rabatu?"

Dyrektor public relations: "Dużo się uśmiechaj i patrz ludziom w oczy!"

Twój szef: "Postaw warunek, że nie powiesz wszystkiego, co ich interesuje, jeśli niczego nie kupią."

Ty: "Muszę być stanowczy. Jeśli niczego nie zaproponuję, nic nie zarobię. Przycisnę ich do muru."

DOBRA PORADA

Twoja publiczność: "Jeśli naprawdę zależy Ci na sprzedaży, to NIE sprzedawaj. Podaj nam cenne informacje, które rozbudzą apetyt na więcej. Chętnie poznamy ciekawe i aktualne studia przypadku. Przekaż fakty, które rozproszą wątpliwości czy warto kupić Twój produkt lub skorzystać z usługi. Podziel się tymi informacjami za darmo, a my już sami Ciebie znajdziemy. Pamiętaj, że mamy słabą pamięć, więc chętnie weźmiemy do domu bezpłatny raport lub katalog. Może kiedyś się z Tobą skontaktujemy."

Masz pytanie o prezentacjach? Napisz do mnie lub zadzwoń: 77 441 40 14.

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza

Kontakt

Nazwa

Adres e-mail *

Wiadomość *