poniedziałek, 7 stycznia 2013

Jak zepsuć początek i koniec prezentacji

Dwa najsmaczniejsze i najdłużej pamiętane kąski posiłku to pierwszy i ostatni. Przed pierwszym zastanawiasz jak to będzie smakować. Jedzenie ląduje na języku i delektujesz się powoli aromatem potrawy. Ostatni kawałek deseru jeszcze długo po odejściu od stołu będzie Ci przypominał rozkosze podniebienia.

Najdłużej zapamiętane zdania prezentacji to wprowadzenie i konkluzja. Pierwsze słowa pokazują publiczności jakie "dania" jej zaprezentujesz. Ostatnie – serwowane jako deser – mają długo przypominać "najsmaczniejsze" chwile.

Początek i koniec wystąpienia to dwa momenty kiedy prelegent ma największy wpływ na publiczność. Niestety wielu mówców zapomina o odpowiednim przygotowaniu tych fragmentów i marnuje wyśmienite okazje.

Oto wyrażenia, które psują dobre wrażenie i wiarygodność:

Zły początek

1. Przepraszam, ale nie miałem wiele czasu, żeby przygotować się do tego spotkania.

2. Nienawidzę prezentacji.

3. Właściwie to nie wiem dlaczego poproszono mnie, żebym mówił na ten temat.

4. Jak wszyscy wiemy...

5. Proszę wyłączyć światła!

6. Czy dobrze mnie słychać?

7. Czy mikrofon jest włączony?

8. Nie występuję często przed publicznością.

9. Jan Nowak wie więcej ode mnie na ten temat.

10. Jan Nowak miał o tym mówić, ale coś mu wypadło, więc ja go zastępuję.

Złe zakończenie

1. To wszystko co chciałem powiedzieć.

2. Mam nadzieję, że wszyscy zrozumieli główne przesłanie. Na wszelki wypadek jeszcze raz przypomnę...

3. Czy mówiłem wystarczająco jasno?

4. Są pytania?

5. Cieszę się, że mam to już za sobą.

6. Dziękuję za uwagę.

7. Światła proszę!

8. Jan Nowak nie wyjaśniłby tego lepiej.

9. To wszystko.

10. Jeśli ktoś czuje się rozczarowany, to przepraszam.

Mocne i ciekawe wprowadzenie zachęca do słuchania. Zdecydowane zakończenie pokazuje pewność siebie i kompetencję.

Znajdź czas, żeby przygotować i przećwiczyć pierwsze i ostatnie zdania wystąpienia. Daj publiczności coś smacznego i świeżego.

Masz jakieś "smakowite" wyrażenia, które słyszałeś na początku lub pod koniec prezentacji? Napisz o tym w komentarzu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Kontakt

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *