piątek, 24 sierpnia 2012

Ile slajdów na minutę?

Mam zagadkę. Co waży więcej: 10 kg kamieni czy 10 kg pierza?

Oczywiście, że nie ma różnicy. Nie mówiłem, że pytanie będzie trudne :-)

Przypomniałem sobie tę zagadkę kiedy myślałem o długości prezentacji.

Która prezentacja trwa dłużej? Ta składająca się z 10 slajdów, z których każdy jest wyświetlany przez minutę czy druga zbudowana z 30 slajdów zmienianych co 20 sekund?

Żadna. Obydwie trwają po 10 minut.

Liczba slajdów nie musi wpływać bezpośrednio na czas trwania prezentacji – ale naturalnie zmienia jej tempo i charakter.

Przesadą graniczącą z perwersją byłoby przedstawienie publiczności 1000 slajdów w 10 minut. Jeśli jednak prelegent nie mówi za szybko i każdy slajd pasuje do jego słów, nie należy oceniać jakości wystąpienia według liczby slajdów.

Trzy kwadranse to nie pół godziny

Organizatorzy konferencji (nazwa nieważna) poprosili mnie o przesłanie dwa tygodnie przed imprezą gotowej prezentacji. Po trzech dniach otrzymałem telefon, że moje wystąpienie zaplanowane na 45 minut zostało skrócone o kwadrans. Nie ma sprawy – zmieniłem tekst i zmniejszyłem liczbę slajdów.

Kiedy przyjechałem na konferencję dowiedziałem się, że mam na prezentację... 45 minut. Trochę zmieszany zapytałem o przyczynę kolejnej zmiany. Usłyszałem, że po obejrzeniu moich materiałów uznali, że nie zdołam zmieścić się w 30 minutach, więc wrócili do pierwotnego planu.

Odpowiedziałem, że przećwiczyłem całą prezentację i na pewno nie przekroczyłbym trzech kwadransów i teraz – zgodnie z umową – byłem przygotowany na pół godziny wystąpienia.

Częściej i krócej

Nudne prezentacje składają się ze slajdów wypełnionych tekstem – nawet po kilku minutach oglądania nie wiadomo o co chodzi.

Dzielenie jednego slajdu na kilka nie zwiększy liczby przekazywanych informacji – ale pozwoli uwypuklić poszczególne myśli.

Zamiast wyświetlać przez dwie minuty jeden skomplikowany slajd, pokaż cztery – każdy przez 30 sekund. Czas prezentacji i liczba informacji się nie zmieni, ale poprawi się klarowność przekazu i ogólna jakość wystąpienia.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Kontakt

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *