czwartek, 9 sierpnia 2012

Opowieści w prezentacjach

Kto nie lubi opowieści o miłości? Długiej lub krótkiej, prawdziwej lub wymyślonej, szczęśliwej lub pechowej? Kto nie chce dać się ponieść emocjom?

Antyczne alegorie i współczesne dramaty uczą, bawią i informują.

Sugestywne osobiste historie poprawiają efektywność prezentacji.

Opowieści rozbudzają ciekawość, zwiększają wiarygodność informacji i pomagają je zrozumieć i zapamiętać.

1. Autentyzm

W badaniach wiarygodności haseł reklamowych testowano grupy, które otrzymały następujące zestawy: 1. opowieść o założycielu firmy i jego rodzinie, 2. dane statystyczne o firmie, 3. opowieść i kilka liczb. Respondenci, którzy otrzymali tylko opowieść – bez żadnych liczb – byli najbardziej skłonni uwierzyć w prawdziwość obietnicy przekazu reklamowego.

2. Pamięć

Fakty i liczby są przetwarzane przez lewą półkulę mózgu – logiczną i analityczną. Historie aktywizują prawą półkulę – twórczą i emocjonalną. Dobra opowieść wywołuje obrazy i pobudza emocje. Informacje przetwarzane przez "cały mózg" są lepiej zrozumiane i dłużej pamiętane przez słuchaczy.

3. Relacje

Dobrze dobrana historia buduje ciepły i przyjazny klimat – pomaga nawiązywać relacje ze słuchaczami i sprawia, że ludzie wchodząc w świat opowieści zbliżają się do głównego przesłania prezentacji.

Składniki dobrej opowieści

1. Ujawnij coś osobistego. Jaki rzeczywiście jesteś? Jaka naprawdę jest firma, w której pracujesz?

2. Nie mów o swoich sukcesach. Opowiedz o trudnej decyzji, zwrotnym momencie lub niebezpiecznym wypadku. Empatia i sympatia skracają dystans pomiędzy ludźmi.

3. Wybierz wydarzenie, z którym publiczność może się utożsamić – na przykład, matura, pierwsza praca, wyjazd na wakacje, itp.

4. Wybierz i przedstaw bohaterów opowieści. Pozwól słuchaczom poznać ich ambicje, plany i uczucia.

5. Odwołuj się do archetypów – matka, nauczyciel, głupiec, przywódca – i przedstaw ich rolę w opowieści.

6. Dodaj barwne detale – na przykład, dokładne daty, opisy miejsc, szczegóły ubioru, itp.

7. Nie ma dobrej opowieści bez konfliktu. Opisz zmagania bohaterów. Słuchacze rozumieją sens rywalizacji skłóconych stron i wewnętrzne siły jakie nimi kierują.

8. Zbuduj dialogi pomiędzy bohaterami. Każda postać powinna mówić trochę inaczej i używać innych wyrażeń – tylko wtedy publiczność poczuje, że jest w centrum akcji i słucha autentycznych konwersacji.

Stworzenie opowieści

Początek: Każda opowieść dzieje się w jakimś czasie i miejscu. Na przykład: "Wczoraj wieczorem kiedy przy kolacji rozmawiałem w domu o tej prezentacji z moją żoną..."

Część główna: Opowiedz historię skupiając się na najważniejszych faktach, barwnych szczegółach i wyraźnie przedstawionych postaciach. Pamiętaj o archetypach, ostro zarysowanym konflikcie, perturbacjach i żywych dialogach. Podkreślaj elementy, które pomogą słuchaczom odnaleźć punkty styczne z bohaterami.

Konkluzja: Zakończ opowieść mocnym akcentem i połącz puentę z głównym przesłaniem prezentacji.

Ćwiczenie

Opowiedz wybraną historię znajomej osobie. Jeśli to niemożliwe, opowiedz ją kanapie lub krzesłu. Możesz też stanąć przed lustrem.

Postaraj się opowiedzieć ją jak najszybciej – minimum słów, maksimum treści. Długie słowa zamień krótszymi. Popraw niejasne fragmenty.

Przy drugiej próbie skróć czas opowieści o połowę. Jeśli nadal widzisz dłużyzny, skracaj i próbuj do skutku.

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza

Kontakt

Nazwa

Adres e-mail *

Wiadomość *