Kto nie lubi opowieści o miłości? Długiej lub krótkiej, prawdziwej lub wymyślonej, szczęśliwej lub pechowej? Kto nie chce dać się ponieść emocjom?
Antyczne alegorie i współczesne dramaty uczą, bawią i informują.
Sugestywne osobiste historie poprawiają efektywność prezentacji.
Opowieści rozbudzają ciekawość, zwiększają wiarygodność informacji i pomagają je zrozumieć i zapamiętać.
1. Autentyzm
W badaniach wiarygodności haseł reklamowych testowano grupy, które otrzymały następujące zestawy: 1. opowieść o założycielu firmy i jego rodzinie, 2. dane statystyczne o firmie, 3. opowieść i kilka liczb. Respondenci, którzy otrzymali tylko opowieść – bez żadnych liczb – byli najbardziej skłonni uwierzyć w prawdziwość obietnicy przekazu reklamowego.
2. Pamięć
Fakty i liczby są przetwarzane przez lewą półkulę mózgu – logiczną i analityczną. Historie aktywizują prawą półkulę – twórczą i emocjonalną. Dobra opowieść wywołuje obrazy i pobudza emocje. Informacje przetwarzane przez "cały mózg" są lepiej zrozumiane i dłużej pamiętane przez słuchaczy.
3. Relacje
Dobrze dobrana historia buduje ciepły i przyjazny klimat – pomaga nawiązywać relacje ze słuchaczami i sprawia, że ludzie wchodząc w świat opowieści zbliżają się do głównego przesłania prezentacji.
Składniki dobrej opowieści
1. Ujawnij coś osobistego. Jaki rzeczywiście jesteś? Jaka naprawdę jest firma, w której pracujesz?
2. Nie mów o swoich sukcesach. Opowiedz o trudnej decyzji, zwrotnym momencie lub niebezpiecznym wypadku. Empatia i sympatia skracają dystans pomiędzy ludźmi.
3. Wybierz wydarzenie, z którym publiczność może się utożsamić – na przykład, matura, pierwsza praca, wyjazd na wakacje, itp.
4. Wybierz i przedstaw bohaterów opowieści. Pozwól słuchaczom poznać ich ambicje, plany i uczucia.
5. Odwołuj się do archetypów – matka, nauczyciel, głupiec, przywódca – i przedstaw ich rolę w opowieści.
6. Dodaj barwne detale – na przykład, dokładne daty, opisy miejsc, szczegóły ubioru, itp.
7. Nie ma dobrej opowieści bez konfliktu. Opisz zmagania bohaterów. Słuchacze rozumieją sens rywalizacji skłóconych stron i wewnętrzne siły jakie nimi kierują.
8. Zbuduj dialogi pomiędzy bohaterami. Każda postać powinna mówić trochę inaczej i używać innych wyrażeń – tylko wtedy publiczność poczuje, że jest w centrum akcji i słucha autentycznych konwersacji.
Stworzenie opowieści
Początek: Każda opowieść dzieje się w jakimś czasie i miejscu. Na przykład: "Wczoraj wieczorem kiedy przy kolacji rozmawiałem w domu o tej prezentacji z moją żoną..."
Część główna: Opowiedz historię skupiając się na najważniejszych faktach, barwnych szczegółach i wyraźnie przedstawionych postaciach. Pamiętaj o archetypach, ostro zarysowanym konflikcie, perturbacjach i żywych dialogach. Podkreślaj elementy, które pomogą słuchaczom odnaleźć punkty styczne z bohaterami.
Konkluzja: Zakończ opowieść mocnym akcentem i połącz puentę z głównym przesłaniem prezentacji.
Ćwiczenie
Opowiedz wybraną historię znajomej osobie. Jeśli to niemożliwe, opowiedz ją kanapie lub krzesłu. Możesz też stanąć przed lustrem.
Postaraj się opowiedzieć ją jak najszybciej – minimum słów, maksimum treści. Długie słowa zamień krótszymi. Popraw niejasne fragmenty.
Przy drugiej próbie skróć czas opowieści o połowę. Jeśli nadal widzisz dłużyzny, skracaj i próbuj do skutku.
Szkolenia z prezentacji i wystąpień publicznych. Bo to, co mówisz może zmienić świat. Tel. 77 441 40 14.
Blog o skutecznych prezentacjach i wystąpieniach publicznych
Strona główna » prezentacja » Opowieści w prezentacjach
czwartek, 9 sierpnia 2012
Opowieści w prezentacjach
Autor:
Bogusław Feliszek
o
08:00
Wyślij pocztą e-mailWrzuć na blogaUdostępnij w XUdostępnij w usłudze FacebookUdostępnij w serwisie Pinterest
Kategorie:
opowieść,
prelegent,
prezentacja
Ekspert zarządzania komunikacją kryzysową, konsultant public relations, trener medialny. Autor ponad 1,700 artykułów o PR, zarządzaniu ryzykiem i kryzysem, strategicznej komunikacji kryzysowej, komunikacji online, relacjach z mediami, wystąpieniach publicznych i pisaniu informacji prasowych. W poprzednim życiu poławiacz pereł. Nie lubi miejsca w samolocie daleko od wyjścia. Ulubiona książka: właśnie ją czyta :-)
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz