piątek, 18 września 2015

Szkolenie medialne czy szkolenie z prezentacji?

"Chcemy porozmawiać o szkoleniu medialnym dla naszego prezesa" – powiedział rzecznik prasowy dużej firmy komputerowej. Po kilku minutach dowiedziałem się, że chodzi o poprawienie slajdów do prezentacji i przygotowanie do ważnego wystąpienia publicznego – nie o wywiad dla mediów.

Czy to ważne?

Dla mnie tak. Chcę wiedzieć dokąd zmierzamy: w prawo czy w lewo?

Wiele osób (szczególnie w Warszawie) traktuje szkolenie medialne i szkolenie z prezentacji lub wystąpienia publicznego jako ten sam rodzaj szkolenia – w obydwu przypadkach chodzi przecież o "mówienie do ludzi".

Przygotowanie do wystąpienia publicznego lub prezentacji różni się od treningu przed wywiadem dla mediów. I to bardzo.

Zacznijmy od podobieństw. W obydwu szkoleniach ważne jest opracowanie i przećwiczenie kluczowych komunikatów, co polega na wyborze najważniejszych informacji i nauce przekazania ich w przekonujący sposób.

Dzięki ciekawemu i aktualnemu komunikatowi można krótko odpowiedzieć na pytanie reportera. Można go też wykorzystać do omówienia slajdu w prezentacji.

Celem szkolenia medialnego jest przygotowanie do kontaktów z lokalnymi, krajowymi, międzynarodowymi lub branżowymi mediami. Może wziąć w nim udział każda osoba, która jest upoważniona do wypowiedzi dla mediów.

Program szkolenia z prezentacji jest bogatszy. Jego celem jest poprawa skuteczności prezentacji i wystąpień publicznych rozumianych bardzo szeroko – od krótkiej prezentacji na zebraniu do wystąpienia na prestiżowej konferencji.

W programie szkolenia z prezentacji i wystąpień publicznych znajdują się następujące elementy:

1. wybór tematu, przygotowanie kluczowych komunikatów i logiczne ich przedstawienie, z wykorzystaniem aktualnych danych, przykładów, anegdot i materiałów wizualnych oraz dopasowanie treści do czasu wystąpienia,

2. przećwiczenie mowy ciała uwzględniającej kontakt wzrokowy z publicznością, artykulację, mimikę, gestykulację, chodzenie po sali, korzystanie z rekwizytów, itp.,

3. zasady i ograniczenia (oraz szanse) w specjalnych wystąpieniach – od dyskusji panelowej przez wyjaśnienia przed sejmową komisją śledczą po zeznanie w sądzie,

4. sesja pytań i odpowiedzi przed publicznością z opracowaniem odpowiedzi na najbardziej prawdopodobne i najważniejsze pytania,

5. skupienie większej uwagi na wybranych częściach prezentacji, na przykład na ciekawym początku i mądrej konkluzji.

W szkoleniu medialnym bierze się pod uwagę szczególny rodzaj publiczności – reporter jest pośrednikiem pomiędzy mówcą a czytelnikami, słuchaczami i widzami, do których chce dotrzeć.

Dlatego program szkolenia medialnego zawiera:

1. informacje o tym jak pracują media, jakie są prawa i obowiązki rozmówcy, o co najczęściej pytają reporterzy w konkretnych sytuacjach,

2. przygotowanie i przećwiczenie odpowiedzi na najtrudniejsze pytania, szczególnie w sytuacji kryzysowej,

3. kontakt z nowoczesną technologią – od radia i telewizji po prasę, blogi i media społecznościowe,

4. wygląd, zachowanie i sposób mówienia w wywiadach dla mediów elektronicznych (radio i telewizja),

5. ćwiczenia wywiadów w specjalnych sytuacjach, na przykład wywiad w terenie.

Jeszcze jedna wspólna cecha. Trudno wyobrazić sobie skuteczne szkolenie w formie wykładu. W programie dobrego szkolenia medialnego i szkolenia z prezentacji jest dużo ćwiczeń – indywidualnych i grupowych.

Jeżeli szukasz trenera medialnego, który wytłumaczy jak działają media i czego chcą reporterzy, nauczy sztuki tworzenia przekonujących komunikatów i odpowiedzi na trudne pytania, daje dużo czasu na ćwiczenia przed mikrofonem i kamerą oraz oferuje życzliwą krytykę z praktycznymi radami co i jak poprawić, proszę o kontakt. Mój telefon: 77 441 40 14.

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza

Kontakt

Nazwa

Adres e-mail *

Wiadomość *