wtorek, 21 kwietnia 2015

Jak ankieta pomaga ocenić jakość prezentacji

Na koniec moich prezentacji – zaraz po podsumowaniu najważniejszych punktów – uczestnicy otrzymują ankiety z pytaniami do oceny wystąpienia.

Czego się dowiedzieli? Czego się nie dowiedzieli? Czy informacje były przekazywane we właściwym tempie? Czy było dużo czasu na pytania? Co im się najbardziej przyda w pracy? Czego by się chcieli nauczyć w przyszłości?

Dla prelegenta i organizatora wystąpienia najważniejsza jest jakość odpowiedzi. Nie chodzi o laurki, ale o szczere odpowiedzi.

Dobrze skonstruowana ankieta nie tylko zwiększa satysfakcję z prezentacji (publiczności i prelegenta), ale pomaga też poprawić jakość kolejnych wystąpień i jest źródłem ciekawych pomysłów.

Z ankietami są dwa główne problemy. Po pierwsze, ponieważ są wypełniane na koniec prezentacji uczestnicy często wpisują tylko zdawkowe komentarze, szybko oddają i wychodzą z sali. Po drugie, jakość tych ankiet często pozostawia wiele do życzenia. Jak rozwiązać te problemy i zyskać w oczach publiczności?

Pierwsza sprawa dotyczy czasu. Wielu słuchaczy obawia się, że prezentacja się przedłuży. Mają zaplanowane inne spotkania i obowiązki w pracy lub prywatne plany. Dlatego zawsze mówię, że rezerwuję kilka minut z mojego czasu na prezentację i wszystko skończy się punktualnie. Podkreślam, że to, co napiszą jest dla mnie ważne i wykorzystuję ich opinie w kolejnych wystąpieniach. Dzięki temu komentarze są ciekawsze i bardziej przydatne w mojej pracy – prelegenta i trenera medialnego.

Druga sprawa dotyczy jakości ankiet. Nie przepadam za ankietami z pytaniami zamkniętymi, w których mam ocenić na skali 1-5 poszczególne elementy wystąpienia. Nie wiem naprawdę jaka jest różnica pomiędzy oceną 3 a 4 i co z tego wynika.

Analiza statystyczna pokazuje ogólny poziom satysfakcji słuchaczy z prezentacji (to jest ważne dla organizatora wystąpienia), ale nie daje wiele pożytecznych informacji dla samego prelegenta (na przykład nowe pomysły).

Cenię sobie natomiast ankiety z pytaniami otwartymi, bo zachęcają do dzielenia się opiniami. Dla mnie najbardziej wartościowe są właśnie komentarze. Liczba ludzi na sali jest nieważna. Może być 10 lub sto osób. Czytam wszystkie opinie i głośno to mówię rozdając ankiety pod koniec prezentacji.

Jak zbierasz informacje o tym, co publiczność sądzi o Twoim wystąpieniu? Napisz o tym w komentarzu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Kontakt

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *