środa, 9 marca 2011

Liczby w prezentacjach

100 milionów, 3/4, 15%, 7,7 cm, 1,5 tony, ~50, 3,14...

Korzystanie ze statystyk w prezentacjach ma plusy i minusy. Z jednej strony, liczby zwiększają wiarygodność prezentowanych treści, porządkują dane i pomagają je lepiej zapamiętać.

Z drugiej strony, nadmiar cyfr na ekranie wprowadza zamieszanie i zniechęca do uważnego słuchania.

Oto 7 uwag jak umiejętnie korzystać ze statystyk w prezentacjach:

1. Teza

W prezentacjach nie chodzi o liczby. Statystycy (eksperci, którzy zbierają i interpretują dane) czasem przygotowują prezentacje o statystykach, ale większość mówców nie zajmuje się tym naukowo.

Korzystamy ze statystyk – lub powinniśmy to robić – żeby coś udowodnić i/lub do czegoś przekonać. Dlatego każda liczba musi odnosić się do konkretnej tezy – bez tezy liczba jest bezużyteczna.

2. Minimum liczb

Żeby skutecznie udowodnić tezę, wybierz tylko jedną liczbę. Nie podawaj drugiej i trzeciej, bo słuchacze ich nie zapamiętają. Zdecyduj się na jedną – najmocniejszą, najbardziej aktualną i najsilniej oddziałującą na emocje.

Może się zdarzyć, że będziesz musiał podać liczby z kilku źródeł (na przykład, wyniki sondaży), ale także wtedy wybieraj tylko te kluczowe. Jaki jest limit? To zależy od tematu, wiedzy audytorium i jego oczekiwań.

3. Mniej więcej

Jeżeli nie oczekuje się od Ciebie dokładności do minimum trzech miejsc po przecinku, lepiej zaokrąglić liczbę. Lepiej powiedz, że na ankietę odpowiedziała jedna czwarta respondentów lub co czwarty niż 24,8% badanych. Zaokrąglij liczbę mieszkańców Polski do 38 milionów. (Według GUS-u, pod koniec 2010 Polska liczyła 38 204 000 mieszkańców.)

4. Obraz

Czasem najlepszym sposobem przedstawienia faktów i danych liczbowych jest wizualna prezentacja. Tabela z czytelnymi kolumnami i wierszami ułatwia przyswojenie treści. Wykres ukazuje zmiany i trendy. Na mapie można pokazać lokalizacje, plany logistyczne, ruchy demograficzne, itd.

Każdy obraz musi być maksymalnie prosty, jasny i spójny. Należy też pamiętać, że skomplikowane tabele i wykresy czytelne na monitorze komputera niekoniecznie muszą być równie zrozumiałe na ekranie rzutnika.

5. Porównanie

Poszukaj podobieństwa danych statystycznych z czymś co jest znane i bliskie słuchaczom. Jeżeli chcesz uświadomić studentom z Niemiec ilu Niemców mieszka w Polsce (152,9 tys.), możesz powiedzieć, że tyle mieszkańców ma na przykład, Neuss w zachodnich Niemczech (Nadrenia Północna-Westfalia).

Szacuje się, że w czasie II wojny światowej zginęło 22-25 milionów żołnierzy, ale trudno wyobrazić sobie tę liczbę. Możesz ją porównać do połowy populacji Hiszpanii lub pięciokrotnej liczby obywateli Irlandii.

6. Opowieść

Umieść liczbę w krótkiej opowieści lub anegdocie. Jeżeli chcesz udowodnić, że gra w Lotka to marnowanie pieniędzy, możesz powiedzieć, że prawdopodobieństwo wygrania szóstki w Dużym Lotku wynosi 1 do 13 983 816. Ale to mało powie słuchaczom.

Lepiej przedstaw to tak: "To znaczy, że każdy gracz powinien kupować jeden kupon co sekundę przez następne 161 dni, żeby maksymalnie zwiększyć szansę wygranej, ale wciąż bez 100% gwarancji powodzenia."

7. Zaangażowanie

Liczby mogą zwiększyć emocjonalne zaangażowanie słuchaczy. Na przykład, pamiętam wystąpienie znakomitego trenera na kursie wystąpień publicznych w firmie szkoleniowej:

"Rozejrzyjcie się po sali. Spójrz na osobę po prawej. Teraz popatrz na osobę po lewej. Za rok o tej porze tylko połowa z was będzie tu jeszcze pracować. Statystyki pokazują, że firma zwalnia rocznie połowę zatrudnionych – zostają tylko najlepsi."

To zdanie znakomicie zmobilizowało uczestników szkolenia do wytrwałej pracy – nikt nie chciał trafić do "klubu odrzuconych".

Konkluzja

Wypróbuj każdą z tych metod i oceń przydatność w Twoich prezentacjach.

Eksperymentuj – mieszaj, zmieniaj i układaj w różne zestawy. Obserwuj reakcje słuchaczy. Napisz w komentarzu co przynosi najlepsze efekty.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Kontakt

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *